Anar de compres s'ha convertit en una activitat imprescindible en el turisme urbà. De fet, un de cada tres visitants que vénen a Barcelona ho situen com l'activitat principal. I així ho demostren les dades. La partida més important dels turistes que visiten la ciutat està destinada a les compres. En segon lloc hi trobem el transport, seguit de l'allotjament, l'alimentació, i per acabar, la despesa en oci i cultura. JOSEP FRANCESC VALLS, director de l'Aula Internacional d'Innovació Turística d'ESADE "Barcelona té el percentatge de despesa en shopping més important de les ciutats europees. Això és possible per la qualitat de tota l'oferta global que té la ciutat de Barcelona." I això s'aprecia en dies com ahir. Un diumenge amb comerços oberts en què les úniques botigues que van fer negoci van ser les del centre i gràcies al turisme. Però l'oferta comercial no s'acaba a la ciutat. L'estudi també analitza les compres del turisme en espais comercials com el de la Roca Village, on les transaccions més importants van a càrrec dels turistes no europeus, sobretot els russos i els asiàtics. ELENA FOGUET, directora de Negoci de Value Retail Espanya "És cert que el creixement ha estat molt alt amb els turistes russos, però la despesa mitja i el potencial de creixement és molt més alt en els xinesos i asiàtics." De fet la Roca Village és un dels centres comercials més important pel que fa a les marques internacionals. Un fet que segons l'estudi ha ajudat una mica més, a situar Barcelona en el mapa de les capitals de turisme de compres.

Segons un estudi d’ESADE, un de cada tres viatgers situa les compres com l’activitat principal de la visita a la ciutat. D’aquesta manera, Barcelona encapçala el rànquing de les ciutats europees en què el percentatge de despesa en compres representa el primer lloc, amb un 34%. Darrere de la ciutat se situa Londres, amb un 28%; París, amb el 24%; Amsterdam, amb un 19%, i Roma, amb un 11%.

La segona despesa que fan els visitants a la ciutat és el transport, que en representa el 23%; en la tercera posició hi ha l’allotjament, que en suposa el 21%; el menjar i el beure, el 10%, i l’oci i la cultura, el 8%.

Anar de compres als “villages”

L’estudi també fa referència a l’increment de turistes que visiten els “villages” de Value Retail -a Europa n’hi ha nou-, que són centres especials per anar de compres. A la província de Barcelona el nombre de turistes que visiten La Roca Village suposen el 57% del total de visitants i sobrepassa de llarg la mitjana, que és d’un 32%. En aquest centre comercial les compres que fan els russos representen fins al 21,8%, seguits dels francesos, amb el 7,5%, i els xinesos, un 6,7%.

Segons les xifres de botigues lliures d’impostos de 2013, el 21% dels visitants dels “villages” de Value Retail són xinesos i fan el 40% del total de vendes. Els turistes europeus que més visiten aquests centres són els alemanys, amb el 22%, seguits de francesos, amb el 13%; el Regne Unit, el 12%, i Itàlia, el 12%. La despesa mitjana que es fa en aquests nou centres europeus és de 295 euros per transacció. En general, els japonesos són els que més gasten, seguits de nord-americans, coreans i xinesos.