L’informe preliminar del Tribunal de Comptes, segons ha avançat el diari ‘El País’ que hi ha tingut accés, revela suposats pagaments indeguts de fons públics xifrats en 133,8 M €. Les irregularitats detectades són qualificades, en aquest estudi, de “greus incidències” en l’execució de set contractes d’obres diferents de les obres de l’AVE a la Sagrera. Els tècnics que han realitzat l’informe denuncien “sobrecostos” de fins a un 18 % en aquests contractes, així com treballs pagats sense l’existència d’un contracte previ. A més, també detallen “incompliments injustificats en els terminis” de les obres, que serien superiors a un any.

Segons el Tribunal, que ha arribat a aquestes conclusions a través de l’anàlisi de l’informe que Adif va presentar el febrer amb les seves al·legacions a aquest cas, el frau s’hauria camuflat gràcies a modificacions dels projectes o les obres complementàries no justificades. Un exemple que recull l’informe és la necessitat d’una “tecnologia avançada” per realitzar les obres, de la qual només disposaven algunes empreses, malgrat només suposaven 10 punts dels 100 per accedir a l’adjudicació.  Tot i això, l’organisme no apunta cap culpable.

El primer indici de frau en les obres de l’AVE a la Sagrera es va destapar l’octubre del 2014, quan el president d’ADIF anterior va posar en coneixement de la Fiscalia Anticorrupció uns pagaments irregulars de prop de 84 M € gràcies a un informe intern dels auditors de la companyia ferroviària.

El tram de l’AVE Madrid-Barcelona, també investigat

El Tribunal de Comptes també va descobrir sobrecostos superiors al 200 % en les obres del tram Barcelona-Madrid de l’AVE, unes irregularitats que també s’estan investigant des de dos jutjats de Barcelona. En aquest cas, diversos imputats de les empreses adjudicatàries ja han reconegut davant el jutge aquestes anomalies en les contractacions.

La cronologia de la Sagrera

L’estació de la Sagrera havia de ser el punt de connexió estratègic del transport públic de Barcelona. Una estació tant gran com la Terminal 1 del Prat i amb 100 milions de passatgers l’any. La història del projecte, però, va lligada a les desavinences amb Madrid, l’arribada de l’AVE a la ciutat i ara, també, a la corrupció.