(ACN) Després de llargues jornades de reunions sense acord, Nissan ha entregat, en la matinada de dissabte, la seva última oferta als sindicats. La proposta preveu ajornar el tancament de les plantes de Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca fins a finals del 2021, un augment de les indemnitzacions i que els menors de 50 anys que sortissin a partir de l’1 de gener del 2021 tinguessin prioritat per incorporar-se a l’empresa que ocupés el lloc de Nissan a Barcelona. La direcció ha comunicat als treballadors que, de moment, ajorna la comunicació de la decisió final sobre el període de consultes fins dimarts. Un cop fet aquest tràmit, l’automobilística podria executar l’ERO per als més de 2.500 treballadors sense acord. Els sindicats han convocat una assemblea aquest dissabte al matí per explicar les negociacions a la plantilla.

Els treballadors rebutgen la propostes i amenacen d’anar als tribunals

Després de conèixer el nou plantejament de la multinacional, els sindicats han fet una contraoferta que la delegació que encapçala Frank Torres ha considerat inassumible. Els sindicats han amenaçat de portar el conflicte als tribunals. “No acceptem aquesta proposta, el que volem és negociar, no imposar. Si és així, anirem al conflicte”, ha assegurat a la sortida de la reunió el delegat de CCOO al comitè d’empresa, Miguel Àngel Boiza, en declaracions a l’ACN.  “Seguim sense reconèixer el procés i l’impugnarem. Sempre hem dit que s’ha iniciat amb un frau total per les formes i el mètode i estem convençuts que podem guanyar el judici tot i que era la nostra última opció, i seguim pensant que el millor és arribar a un acord”, ha dit. Els treballadors confien que les administracions instin Nissan a escoltar les demandes de la plantilla al llarg del cap de setmana.

Nissan proposa indemnitzacions per grups edat

Pel que fa a la sortida de la plantilla, s’establirien tres grups en funció de l’edat. Els majors de 54 anys  cobrarien el 90 % del salari fins als 63 anys, cinc punts percentuals més que l’anterior proposta, i conservarien les condicions de les anteriors prejubilacions.

Pels membres de la plantilla nascuts entre 1967 i 1970, l’empresa ha elevat al 75 % del sou fins als 61 anys contra el 70 % que va oferir aquest dimarts, però sense afegir l’abonament del conveni especial que reclamen els sindicats.

Per als més joves, menors de 50 anys, l’empresa ha proposat un pla de baixes voluntàries a partir de l’1 de gener del 2021 segons el qual cobrarien 60 dies per any treballat, contra els 45 o 33 dies en funció de la seva antiguitat que va plantejar aquest dimarts, amb un màxim de 42 mensualitats i prioritat en la contractació en la nova empresa que s’instal·lés a Barcelona en substitució de Nissan.

Els sindicats han valorat positivament l’increment en el tram de més edat, però no han considerat suficient la proposta per als empleats d’entre 50 i 54 anys i els més joves. “Són indemnitzacions totalment ridícules que no s’ajusten a l’antiguitat de la plantilla ni al sector de l’automoció. (…) L’empresa fa una proposta que els condemna a la misèria i a no tenir jubilació”, va declarar Boiza.

Reunió de treballadors dissabte a la planta de Montcada

Els sindicats han convocat una assemblea a la planta de Montcada dissabte al matí per explicar les negociacions a tota la plantilla i per demanar “unitat” i “calma” davant els intents de “dividir” amb propostes més beneficioses per uns grups d’edat que d’altres, ha assegurat el representant de CCOO al comitè, Miguel Ángel Boiza. “Nissan posarà molta pressió als treballadors perquè ens demanin que firmem el que ens han posat sobre la taula, per això s’ha d’explicar molt bé la situació”, ha dit.