protestes Nissan

(ACN) S’apropa el tancament de la planta de Nissan a la Zona Franca, prevista per a finals d’any. Els treballadors han dipositat fins ara la confiança en el projecte de la xinesa Great Wall Motors (GWM) per a la fàbrica. Tot i això, les negociacions no avancen tan bé com voldrien i aquest dijous han aturat part de la producció com a protesta, i els sindicats han convocat una mobilització aquest divendres a les 10 h davant la fàbrica. Volen pressionar així perquè s’explorin altres alternatives, com el “hub” liderat per QEV o Silence.

No esperarem infinitament aquesta empresa, GWM, que s’ha de pronunciar de manera clara”
Miguel Ruiz, secretari general de SIGEN-USOC a Nissan

Les mobilitzacions arriben l’endemà d’una reunió de la comissió tècnica de reindustrialització. Els empleats van sortir contrariats de la trobada per l’actitud de GWM, ja que, segons Miguel Ruiz, secretari general de SIGEN-USOC a Nissan, sembla que el fabricant xinès ha “redimensionat” el projecte i ara es planteja fabricar 300.000 cotxes a l’any, una capacitat molt per sobre de la que té la planta de la Zona Franca, d’uns 200.000 models. “Això fa que el nivell d’inversió sigui molt superior i que estiguin estudiant el replantejament de la seva proposta”, ha dit Ruiz. El sindicat demana la intervenció del govern i de l’Estat per aclarir la situació i reafirmar el projecte.

L’empresa fa una crida a la calma

Per la seva banda, Nissan atribueix la posició de GWM a estratègies de negociació i diu que és normal “fer passos endavant i enrere”, sobretot tenint en compte que es negocia amb tres inversors preferents i que sobre la taula hi ha la planta de Barcelona, però també les de Montcada i Sant Andreu. Davant la posició de GWM per millorar “una sèrie de punts”, Nissan demana a la plantilla paciència i els recorda que mantenir l’activitat és “la millor carta de presentació” per als possibles inversors. “Hem de parlar i ajustar posicions però estem segurs que trobarem un punt de trobada”, ha afirmat un portaveu de la companyia a l’ACN.

Un any i mig des de l’anunci de tancament

Nissan va anunciar el tancament de les plantes catalanes el 28 de maig del 2020, després d’un temps de rumors i incerteses. La intervenció dels governs català i espanyol no va fer canviar d’opinió l’empresa nipona, més enllà de guanyar temps i del compromís de buscar una alternativa de reindusrialització per als centenars de treballadors i famílies senceres que quedaran a l’atur. Des d’aleshores, els treballador segueixen ben de prop les negociacions i no han dubtat a sortir al carrer a pressionar per a un nou projecte de futur.

Amb aquesta situació, el proper 1 de desembre arribarà la que podria ser la cita més decisiva per al futur de les fàbriques. Es reunirà la mesa de reindustrialització, que haurà d’avaluar els plans alternatius per si, finalment, la negociació amb el fabricant xinès fracassés.