(ACN) Els treballadors d’Acciona bloquegen l’entrada de la fàbrica de Nissan a la Zona Franca per protestar per l’ERO que afecta la totalitat de la plantilla, de 500 treballadors. La protesta ha començat a les cinc de la matinada i arriba tres dies després del final sense acord del període de consultes.

La plantilla subcontractada ha denunciat que se sent “desemparada” en mig d’un conflicte entre dues multinacionals i vol pressionar les dues empreses perquè arribin a un acord que permeti recuperar els 500 llocs de treball.

Bloqueig de les negociacions

Centenars de treballadors del primer torn de Nissan no han pogut entrar a la feina a les sis del matí. “Sense solucions, no hi ha produccions”, ha advertit Manuel Núñez, president del Comitè d’Empresa d’Acciona. “Des del primer minut l’únic que reivindiquem és treballar, ens trobem en una situació difícil d’entendre”.

“Nissan hauria d’haver iniciat l’activitat el 24 d’agost i no ha pogut pel conflicte d’Acciona. Acomiaden 500 persones quan aquí hi ha producció i feina. Sospitem que tot plegat està orquestrat entre les dues empreses”, ha apuntat Núñez. Segons els sindicats de la subcontractada, amb aquest conflicte Nissan pot oferir als seus treballadors, amb qui té un compromís de mantenir l’ocupació, els llocs de feina de la plantilla d’Acciona, que es limitarà a pagar les indemnitzacions mínimes pels acomiadaments.

treballadors Acciona a Nissan

El contracte entre les dues empreses, vigent fins al març del 2021, es va trencar just després que el fabricant arribés a un acord que ajornava el tancament de les tres plantes que té a Catalunya al desembre del 2021. Tot seguit, l’empresa subcontractada va presentar un ERO per la plantilla que treballa fent serveis logístics a les fàbriques d’automòbils de la Zona Franca i a Sant Andreu de la Barca. Després d’un mes de negociació, el període de consultes de l’expedient d’Acciona va acabar sense acord divendres a la matinada. L’endemà, Nissan va anunciar que assumiria de forma definitiva la feina dels 500 treballadors subcontractats, “internalitzant” els serveis que feien.

Retrets mutus i desacord

Durant les últimes hores de la negociació hi va haver un intercanvi de burofaxos entre les dues multinacionals, que no van aconseguir tancar un acord i que s’acusen mútuament de causar la situació. L’automobilística assenyala que Acciona va trencar d’inici de “forma unilateral” el contracte i de no voler acceptar-ne un de nou fins al 31 de desembre del 2021, tal com se li va oferir.

D’altra banda, l’empresa multiservei va proposar alternatives perquè els treballadors tornessin a ocupar els seus llocs de treball, com ara tirar endavant l’ERO i demanar a Nissan que es fes càrrec dels treballadors. Un cop acabades les negociacions, Acciona ha lamentat que l’automobilística “rebutgés de forma taxativa” que els treballadors subcontractats formessin part de la mesa de reindustrialització de les administracions per buscar alternatives al tancament de l’automobilística. “Volem fer veure a Nissan i a les administracions que sense nosaltres la fàbrica no funciona”, ha dit Núñez, que ha assegurat que “la pressió als carrers” seguirà per denunciar el “terrorisme empresarial”.

De moment, els treballadors impugnaran l’ERO per la via judicial, un litigi que se sumarà a la demanda per cessió il·legal interposada pel Col·lectiu Ronda contra Nissan. Tot i que havia de tornar a fabricar a finals d’agost, la fàbrica de la Zona Franca està en baixos nivells de producció en part perquè que no té el personal d’Acciona. Nissan ja està formant els seus empleats en les feines logístiques.