El nombre de persones que han tingut problemes amb els expedients de regulació d’ocupació temporal per força major, més coneguts com a ERTOs, és probablement petit en termes percentuals, però gran en termes absoluts, ja que el nombre de queixes i reclamacions individuals se sumen per centenars, fins i tot milers. Tant és així que les xarxes socials no només han mostrat aquesta realitat, sinó que han servit per aplegar els afectats en diverses plataformes com #ErtoSenseCobrar, #ertesincobrar o #ertesintramitar.

El ministeri de Treball, a petició de betevé, ha facilitat les dades dels perceptors d’ERTOs, és a dir, aquells que han estat concedits i pagats, però no les dades dels expedients que no s’han pogut tramitar o que s’han tramitat amb errors. Durant el mes d’abril, s’han registrat 341.065 perceptors d’ERTO, al mes de maig 486.565 i al mes de juny, 456.816.

A banda del nombre de treballadors afectats, cada cas és prou important per si mateix si es té en compte que en molts casos són els únics ingressos. Recollim la història de tres persones que han patit aquesta situació.

Errors burocràtics

La Vanesa Olivé treballa en una clínica dental de Barcelona i la seva empresa li va obrir un ERTO des del primer moment. Ha estat dos mesos i mig sense treballar i sense tenir cap ingrés propi, ja que les dades que l’empresa havia enviat al SEPE i les que aquest organisme tenia no coincidien en algun aspecte. Finalment, ha rebut una resolució del SEPE amb l’aprovació del seu ERTO que començarà a cobrar a l’agost, cinc mesos més tard després de la seva tramitació. Ha pogut subsistir gràcies als ingressos del seu marit i a un avançament de nòmina de l’empresa, i també amb els estalvis.

Calvaris telefònics

Al Jesús Macías, informàtic, també li ha passat un fet similar. Divendres va rebre la notificació del SEPE que confirma el cobrament a l’agost. Entremig tot un calvari de trucades telefòniques, correus electrònics, piulades a Twitter per esbrinar l’origen del problema que, sembla ser, que correspon a un antic número de compte bancari d’en Jesús. Fins i tot, es va posar en contacte amb una plataforma d’afectats per ERTO, amb la qual va enviar una carta de queixa al subdirector general del servei d’ocupació estatal.

Un expedient desaparegut

La Maria Martí es troba encara en una situació d’incertesa. Treballa en una empresa de Serveis de Traducció i Interpretació i ha estat en ERTO dos mesos. Encara no ha cobrat res i el seu expedient no consta enlloc. La seva empresa afirma que no només ha tramitat l’expedient, sinó que ha fet la reclamació diverses vegades. Afirma que es troba indefensa, ja que el SEPE l’adreça a l’empresa i aquesta al SEPE. La Maria lamenta que, quan la ministra surt i parla dels ERTOs que s’han concedit, només es tingui en compte aquells expedients que s’han pogut registrar.