Aquesta imatge és molt habitual als voltants de la Sagrada Família. Ara, es vol canviar per aquesta altra. Per això s'han retirat les primeres terrasses de la vorera i s'han col·locat a la calçada, on abans aparcaven els cotxes, en plataformes de fusta elevades. Amb aquesta mesura s'augmenta un 30 per cent l'espai per als vianants, la majoria turistes. DANIEL MÒDOL, regidor d'Arquitectura, Paisatge Urbà i Patrimoni "Estem al voltant de la Sagrada Família. És un àmbit amb una pressió turística molt determinada, molt present, i el que hem d'aconseguir és alliberar o aconseguir que el màxim d'espai sigui pel ciutadà." La mesura convenç alguns veïns. "Que pasen tantos turistas con tanta fluidez así que sí, la veo acertada" "Las terrazas, las bicicletas, los patines, las motos, todo lo que quiten de la acera que vayan por la calle, la acera es para el peaton" Però altres veïns i restauradors no hi estan d'acord. "Si no tenen ni tapadera pel sol ni res, aquí qui seurà? I a més és un perill, perquè aquí passen els cotxes." "Gentada de gent que passa i fent-los això com si fos una via ràpida, un carril ràpid de funcionar la gent." De moment s'han col·locat tres plataformes. Cadascuna d'elles té capacitat per a 3 taules i 12 cadires, però d'aquí uns mesos es preveu ampliar aqueta xifra, es només la primera fase de la prova pilot. El tram que ja està en funcionament és el de Marina, entre Mallorca i València. Al setembre s'ampliarà el tram fins al carrer d'Aragó i a la tardor es farà al carrer de Sardenya. Aquests són dos dels carrers amb més trànsit de turistes que van de les parades d'autobús, a la Diagonal, a la Sagrada Família. Amb les plataformes es vol pal·liar l'efecte del turisme al barri, que anualment rep 10 milions de visitants.
De moment, les primeres plataformes s’han col·locat al costat Besòs del carrer de la Marina, en el tram comprès entre els carrers de Mallorca i València.
Es tracta de dos elements de fusta i un tercer de fusta tecnològica (feta de fusta i plàstic) que s’estenen sobre la calçada com una ampliació de la vorera. Cada una d’aquestes plataformes té una longitud de poc més de 6,5 metres i una amplada d’1,5 i permet la instal·lació de tres taules i un màxim de 12 cadires.
S’han col·locat, preferentment, entre places d’aparcament i a una distància de seguretat de 40 centímetres del carril de circulació, del qual estan separades per proteccions. Pel que fa a la vorera, la distància de separació és de 30 centímetres necessaris per permetre la correcta canalització de l’aigua.
L’objectiu de l’Ajuntament és ampliar aquest projecte amb una altra plataforma de fusta que es col·locarà al setembre al mateix carrer de la Marina, entre els carrers de València i Aragó. A partir de la tardor, es durà a terme una segona prova al carrer de Sardenya.
Reordenació de l’espai
Aquesta actuació s’inclou en el Pla d’acció de la Sagrada Família per pal·liar l’impacte del turisme que visita el temple de la Sagrada Família. Amb aquestes plataformes, veïns i turistes guanyaran espai a les voreres i es pretén millorar la circulació a la zona.
La reubicació de les terrasses també s’emmarca dins la nova normativa específica de terrasses que està tramitant l’Ajuntament per a aquest sector. El document aposta per reordenar l’espai de la via pública que ocupen els locals de restauració, ue en els darrers anys no ha parat de créixer.
Per això, a banda de col·locar les taules i cadires en plataformes mòbils a la calçada, també es preveu reduir les taules autoritzades i passar de les 193 taules que hi ha actualment a 92 taules i 368 cadires.
El projecte ja ha estat informat favorablement per la Comissió Tècnica de Terrasses i està pendent del tràmit d’exposició pública i l’aprovació definitiva en Comissió de Govern.