És una de les cares i de les veus més respectades de la cuina catalana. Carme Ruscalleda i altres grans xefs són els responsables aquest any de la part més reflexiva de la fira Alimentària, ho fan en conferències o tallers com aquests. Un dels temes centrals és la dieta mediterrània i com pot contribuir a la millora de la nostra salut. CARME RUSCALLEDA, xef del restaurant Sant Pau: "Penso que hauríem de ser més curosos amb l'alimentació. Som hereus d'una tradició molt sabia, tenim al voltant una producció molt interessant i molt saludable. Home! traiem la mandra i acostem-nos a un producte de proximitat que és sa, que és divertit i que és gastronòmic." JOSÉ ANTONIO VALLS, director general de l'Alimentaria i de Fira de Barcelona Alimentaria té una plataforma que es diu Alimentaria Hub que és l’àrea d'innovació on presentem una plataforma de 350 productes i com molt bé deies destaquen aspectes de nutrició de salut de benestar." MARC BERMEJO: "I dins d'aquest binomi de salut i alimentació aquí a la Fira Alimentària es dedica cada cop més espai als productes ecològics, n'hem vist de tots tipus però el que ens ha cridat més l'atenció es com es fa l'eco-embotit." LUIS MARTÍN, expositor: " Para la producción ecológica es muy importante la crianza del cerdo, es en finca, en espacio abierto. No esta medicamentado con antibioticos es medicina homeopática la que se utiliza para tratar las enfermedades." La majoria de la producció ecològica es destina a l'exportació, encara que, cada cop més, productes populars com ara aquest gaspatxo ecològic o el vi, tenen cada dia més acceptació a casa nostra. Per això és cabdal, en aquesta fira, la forta presència internacional. Una bona oportunitat per fer contactes i potser tancar un negoci rodó.

Cal destacar la part internacional de l’Alimentaria, que enguany és més important que mai. S’esperen 40.000 visitants de fora i un miler d’expositors internacionals, prop del 26 % del total. A més, com succeeix en la majoria dels sectors, l’exportació continua sent la taula de salvació per a molts empresaris del sector, en xifres absolutes de 2013 es van arribar als 22.594 milions d’euros en exportacions, tot un rècord.

Es calcula que durant l’Alimentaria es produiran unes 8.000 reunions de negoci entre compradors internacionals i expositors. Però aquesta fira té entre cella i cella un objectiu important, fer que el visitant hi participi en primera persona. Per aquest motiu s’ha creat The Alimentaria Experience. A través de demostracions anomenades “showcookings” o classes magistrals, fins a un total de 50 xefs que sumen 50 estrelles Michelin ofereixen els seus consells. Joan Roca, Carme Ruscalleda, Juan Mari Arzak o Pedro Subijana són alguns dels noms il·lustrats de la vessant més reflexiva de l’Alimentaria.

Una altra de les parts destacades és l’Innoval, aquí es concentren bona part de les novetats de la fira, uns 300 aliments i begudes que destaquen per la seva innovació. Enguany, l’Alimentaria té la cuina japonesa com a convidada especial, juntament amb les ponències i els lligams que té amb la dieta mediterrània, podrem descobrir els secrets dels fogons del país del sol naixent. En tractar-se de la societat que gaudeix de més longevitat, de ben segur que tenim moltes coses a aprendre.