El tancament de bars i restaurants aquesta segona onada ha estat un gran sotrac per al sector, però a l’altra cara de la moneda hi ha qui n’ha sabut treure rendiment. Les restriccions no obligaven a tancar les cuines i molts establiments van decidir mantenir-se oberts amb servei de menjar per emportar o entrega a domicili. Precisament, per als serveis de missatgeria ha estat una oportunitat -no només per a les multinacionals, que probablement n’han sortit com a grans beneficiades- sinó també per a empreses emergents i alternatives.

Abans de l’últim tancament gairebé no treballàvem amb restaurants i ara, de cop i volta, en tenim bastants,

És el cas de Mensakas i Les Mercedes, dues cooperatives amb servei d’entrega a domicili que aquesta tardor han vist com la feina s’ha disparat durant la segona onada. De fet, tenint en compte les circumstàncies, han pitjat l’accelerador i s’han adaptat per poder donar suport als restaurants ara que hi ha hagut un augment de la demanda de menjar a domicili.

Sota la categoria de missatgeria alternativa, es caracteritzen per garantir que els sous dels treballadors són dignes i que no abusen dels comerços amb comissions elevades. Aquests requisits, de manera inevitable, fan que el preu final sigui més elevat que el de les grans multinacionals. Per això, la complicitat i la conscienciació dels clients és clau quan escullen aquests serveis alternatius.

De rutes turístiques en bici a repartidores a domicili

El cas de Les Mercedes és un exemple d’emprenedores que s’han reinventat. Abans de la pandèmia es dedicaven a fer rutes turístiques en bicicleta amb alumnes estrangers, però amb l’aturada del turisme van veure que no tindrien ingressos i, de seguida, van pensar en l’entrega a domicili com a possibilitat.

Nosaltres oferim producte local i sostenible. Així que si hem de repartir, doncs ho hem de fer de la mateixa manera.

Una de les cinc cofundadores, l’Ariadna Serra, explica que el seu model és alternatiu i no s’assembla gens a les ja conegudes multinacionals: “No treballem amb comissions, només ens paguen pel servei que fem. El restaurant ens avisa, venim, i a final de mes fem la factura amb la quantitat de serveis que hem fet. No creiem que sigui just quedar-se un 35 % de comissió pel que ven l’establiment”, denuncia Serra en referència a les comissions elevades que cobren altres companyies.

De moment, elles funcionen amb pàgina web on hi ha disponibles els menús dels restaurants amb qui col·laboren i un enllaç que redirigeix a WhatsApp per poder fer la comanda. El servei el van posar en marxa al juliol, però aquesta tardor ha agafat embranzida: “Abans de l’últim tancament gairebé no treballàvem amb restaurants i ara, de cop i volta, en tenim bastants”, comenta entusiasmada.

Un dels locals que s’ha sumat a col·laborar amb Les Mercedes és Aguaribay, un restaurant del Poblenou especialitzat en productes de proximitat. El seu cofundador, el Carles García, tenia clar que si havia de començar a oferir servei a domicili, no ho volia fer amb Deliveroo o Glovo: “Nosaltres oferim producte local i sostenible. Així que si hem de repartir, doncs ho hem de fer de la mateixa manera”, raona.

Missatgeria alternativa impulsada per exrepartidors de multinacionals

Mensakas treballa amb la mateixa filosofia, a més de l’experiència afegida dels seus fundadors, “riders” que havien treballat anteriorment per a grans empreses de repartiment a domicili. Per això, tenen molt clar que els sous dignes i no cobrar comissions desmesurades als restauradors han de ser dos dels pilars clau del seu servei.

Una de les membres de la cooperativa, la Mónica Vallés, considera que rebre el menjar a casa “és un luxe” i, per tant, s’ha de valorar d’aquesta manera: “Els nostres preus no poden ser tan barats com els d’altres plataformes, però això la gent i els restaurants que ens contacten ja ho saben. De fet, estan conscienciats i volen treballar d’una altra manera”, explica.

Un exemple d’aquests establiments és el restaurant Terra d’Escudella, a Sants, on un dels cambrers, en Xavier Drac, ha reconegut que davant l’única possibilitat d’oferir servei a domicili van decidir col·laborar amb Mensakas fa dos mesos: “Ja sabem com està el mercat dels ‘riders’ i preferim treballar amb gent que pugui cobrar un sou digne i tingui un horari digne”, sentencia.

Mensakas es va fundar fa dos anys i aquesta tardor ha impulsat l’aplicació mòbil mitjançant la cooperativa CoopCycle.