De setembre a juliol, el servei a domicili del Mercat de Montserrat ha consolidat uns 500 usuaris. Bona part són gent gran que viu en barris molt costeruts com les Roquetes i en edificis antics sense ascensor. Perifèrica 9B va inaugurar el setembre passat aquest servei amb l’ajut del programa pilot B-Mincome, gestionat per Barcelona Activa i amb finançament d’Urban Innovative Actions (UIA).

Amb una mitjana de 50 comandes a la setmana i 35 tones de productes repartits, el servei a domicili busca ara finançament de les administracions i privats per tal de continuar en funcionament i ampliar els horaris d’entrega a les tardes.

Barris costeruts i edificis sense ascensor

El repartiment a domicili és un servei de molta utilitat per a les persones grans o amb mobilitat reduïda en un territori amb una orografia complicada i molts blocs d’habitatges sense ascensor. Permet a molts clients anar al mercat i relacionar-se, però sense haver de carregar la compra fins a casa. Tenen dues opcions: o bé fer la compra i deixar el carro al punt de Perifèrica 9B o bé deixar els productes a cada parada i el mateix servei s’encarrega de recollir-los.

El repartiment es fa de dimarts a divendres en horari de mercat. En aquests 10 primers mesos en funcionament, el servei s’ha estès i arriba a les Roquetes, Verdum, la Prosperitat, la Trinitat Nova, Ciutat Meridiana i Torre Baró. “El servei va començar amb certes reticències d’alguns usuaris, i ara ja són 500 famílies les que el fan servir”, comenta Ricard Álvarez, coordinador del projecte B-Mincome, de la Fundació Pare Manel. “Vam començar amb tres barris i ara ja arribem fins a la Zona Nord”.

El projecte funciona amb treballadors seleccionats per l’Àrea de Drets Socials. Eren persones a l’atur que han rebut la renda mínima garantida amb l’oportunitat de treballar durant uns mesos i rebre formació.

Noves fórmules de finançament

El servei a domicili ha aconseguit consolidar-se gràcies al suport del finançament del projecte B-Mincome. Això els va permetre iniciar el projecte de manera gratuïta per als usuaris. Fa tot just un mes que van deixar de rebre els ajuts, per això ara busquen noves fórmules i finançament, ja sigui públic o privat. “Estem provant noves fórmules que ens permetin continuar perquè només amb les quotes dels usuaris no el podrem mantenir”, explica Álvarez. “Una de les opcions és també arribar a més usuaris joves ampliant el servei de lliurament de comandes a les tardes. I que ells mateixos puguin fer la compra al mercat via WhatsApp, com ja fan alguns, o bé introduir la compra en línia“.

Els paradistes, satisfets

Pels paradistes del Mercat de Montserrat, el servei a domicili ha donat una bona empenta a les compres. “És un servei que hem consolidat entre nosaltres i la gent de Perifèrica 9B”, comenta Isaac Rodríguez, un dels paradistes. “Ara tenim molts clients que fan servir el servei a domicili. És un valor afegit que té el mercat i no el volem perdre. I sobretot ara, que d’aquí a un parell d’anys o tres tindrem el mercat nou”.

De moment, el servei a domicili de Perifèrica 9B agafarà unes merescudes vacances a partir de demà i fins al setembre. A la tornada esperen reprendre el servei amb els nous finançaments.