Els primers mesos de confinament van ser catastròfics per a moltes llibreries, igual que per molts altres negocis que van haver de tancar. El gremi de llibreters calcula que, de manera global, el sector tancarà l’any amb un 30 % de pèrdues. Aquesta xifra és molt millor que les previsions de fa uns mesos, especialment després del confinament i del 23 d’abril, quan no es va poder celebrar Sant Jordi. “Des del moment que hi va haver cita prèvia la gent va venir amb la necessitat d’apadrinar les seves llibreries de referència“, explica M. Carme Ferrer, presidenta del Gremi de Llibreters de Catalunya.

Tot i això, la recuperació dependrà molt de com vagi la campanya de Nadal, que es presenta incerta en funció de com evolucioni la pandèmia les properes setmanes.

La remuntada, però, també és desigual en funció de si les llibreries estan situades en zones més turístiques o d’oficines, on els ha costat més recuperar les vendes, o en zones residencials.

Nous hàbits de compra

Els llibreters coincideixen a dir que el confinament ha fet que es llegeixi més. A banda, a les botigues també han notat canvis en els hàbits dels compradors. “Hem notat un 30 % de caiguda en afluència però s’ha contrarestat amb el fet que el client que ve compra més“, comenta Vanessa Lara, directora de la Casa del Llibre de la rambla de Catalunya.

Lara també explica que han perdut molts clients que venien al migdia, quan aprofitant que dinaven per la zona, visitaven la botiga. Molts, però, només passejaven i tafanejaven. En canvi, ara els que entren majoritàriament ho fan amb la intenció de comprar.

Internet i noves fórmules

Fins i tot les llibreries de barri han trobat en internet una bona sortida, especialment durant els mesos de confinament, però també ara. Per incrementar les vendes i fomentar la lectura, els llibreters també han hagut d’inventar noves maneres de sorprendre els lectors. A la llibreria Nollegiu proposen fer-se un autoregal, però és el llibreter qui l’escull. Elisa Fernández, responsable de la llibreria Nollegiu del Clot, explica que aquesta fórmula els ha funcionat molt bé i que han descobert que la gent està disposada a deixar-se aconsellar pels llibreters. Ara, han obert aquesta opció també per a infants i joves.