La factura de la llum inclou moltes dades que, sovint, els usuaris no revisen amb detall. Tenir tots els serveis ben contractats pot suposar, però, una reducció de fins al 50 % de l’import total del rebut. Iniciatives com A-Porta, de la Confederació d’Associacions de Veïns de Catalunya, ofereixen, entre d’altres, un servei d’assessorament sobre els rebuts de la llar a veïns de barris amb rendes baixes arreu de Catalunya.

Consells per reduir la factura

En les visites a domicilis del projecte A-Porta, detecten que el problema més comú és l’excés de potència contractada a les companyies elèctriques. Comprovar si la potència contractada s’ajusta a les necessitats energètiques de la llar pot permetre reduir notablement les factures. De fet, és el que asseguren algunes comercialitzadores. “Moltíssimes llars tenen una potència contractada molt per sobre del que realment necessiten. Ara, amb els comptadors digitals és molt fàcil de revisar la potència màxima que s’està fent servir a la llar”, explica Lucía García, tècnica de Som Energia.

Factura som energia
Moltes llars tenen una potència contractada molt per sobre del que realment necessiten. Ara, amb els comptadors digitals, és molt fàcil de revisar la potència màxima que s’està fent servir a la llar
Lucía García, tècnica de Som Energia

Una altra eina útil per comprovar si tenim la potència contractada adequada és el web d’e-distribucion, on, a més, es poden consultar, després de registrar-s’hi com a usuari, totes les dades que genera el comptador digital de cada llar.

El servei A-Porta també ha detectat que al voltant del 68 % de les llars catalanes tenen contractes de mercat lliure. “Els contractes de mercat lliure són aquells que es poden inflar. Si tenim un d’aquests contractes recomano que fem el canvi cap a companyies que tinguin PVPC, els regulats pel govern, que són més barats”, ha explicat Celso Pérez, adjunt de direcció projecte A-Porta CONFAVC.

Evitar els consums fantasma

Però, a banda de revisant les dades de la factura, també podem ajustar l’import del rebut amb uns hàbits de consum responsables, com, per exemple, fent ús dels electrodomèstics en les hores vall, fer servir els programes curts o tenir connectats a la xarxa només aquells aparells que fem servir. De fet, tenir el carregador del mòbil sempre endollat o l’aire condicionat en “standby”, per exemple, tenen un consum fantasma que incrementa la factura final.

Des d’A-Porta expliquen que, revisant les factures dels usuaris i amb petits canvis d’hàbits, han arribat a rebaixar “entre 20 i 100 euros mensuals en els casos més flagrants”.