L’Agència Catalana del Consum (ACC) ha atès el 2020 un 67 % més de reclamacions que l’any anterior, per les afectacions del coronavirus. En total, l’ACC ha gestionat 28.574 reclamacions, una quarta part relacionades amb el sector dels transports, el que més queixes ha acumulat aquest últim any. A banda, els productes retirats del mercat han crescut un 420 % (233.506 articles), i són majoritàriament mascaretes i equips de protecció individual. L’ACC ha fet balanç coincidint amb el Dia Mundial de les Persones Consumidores, aquest 15 de març.

La cancel·lació de vols, el més reclamat

Les reclamacions relacionades amb els transports encapçalen el rànquing, amb un 24,8 % del total, i han relegat a la tercera posició les comunicacions i internet que eren el sector amb més queixes el 2019. Es tracta, principalment, de reclamacions relacionades amb la cancel·lació massiva de vols a causa de la pandèmia i el confinament. De fet, les companyies aèries, juntament amb les operadores de telefonia, encapçalen la llista d’empreses amb més reclamacions. La primera és Vueling, amb 2.170 reclamacions, seguida d’Orange (1.834), Vodafone (1.482) i Ryanair (1.313).

A banda dels vols, també destaquen les reclamacions relacionades amb els serveis de sectors afectats per les restriccions, com ara el tancament d’hotels i allotjaments turístics i de bars i restaurants, de locals d’espectacles i d’instal·lacions culturals, artístiques, esportives i de lleure. De fet, les reclamacions relacionades amb serveis de consums, sobretot a agències de viatges, van representar el 21 %, seguides de les de serveis de telecomunicacions i internet, amb un 18 %.

Les denúncies creixen un 19 %

En paral·lel al creixement de les reclamacions, també han crescut les denúncies. En total, el 2020 se’n van rebre 2.111, un 19,33 % més que l’any anterior. Una tercera part de les denúncies estan relacionades amb serveis immobiliaris, viatges, serveis sanitaris, oci i esport. La resta de denúncies tenen relació amb la compra de béns de consum o productes (18 %) i amb serveis de restauració i allotjaments (12,8 %).

Un 420 % més de productes retirats del mercat

La pandèmia també ha alertat el balanç dels productes que l’ACC ha retirat del mercat. En total són 233.506 articles, un 420 % més que el 2019. Es tracta, principalment, de mascaretes i d’equips de protecció individual (90,4 %), seguit de material elèctric i iluminàries (6,17 %) i joguines (2,75 %).