El 7 de gener continua sent el dia d’inici de rebaixes a Barcelona?

El 7 de gener sempre havia estat una data marcada en vermell en el calendari dels comerciants. L’inici de les rebaixes d’hivern del 2019 a Barcelona han perdut força. El tret de sortida de les rebaixes d’hivern era un moment esperat tant per venedors com per consumidors. Però des de fa uns anys, primer més tímidament i ara de forma molt generalitzada, la majoria de comerços avancen els descomptes i no s’esperen a després de Reis.

L’arribada de campanyes comercials d’arrel anglosaxona com el Single Day, el Black Friday o el Cyber Monday han contribuït a desdibuixar el pes de les rebaixes en el calendari comercial. El petit comerç viu aquests canvis amb desconcert.

Com fer les rebaixes 2019 a Catalunya, segons la llei catalana de comerç

L’article de la llei catalana de comerç que fa referència als períodes de rebaixes continua suspès cautelarment pel Tribunal Constitucional. Aprovada pel Parlament de Catalunya el 2017 la normativa ja no fixava estrictament les dates en què s’han de fer però sí que incorporava l’apunt que “les temporades habituals per dur a terme les vendes de rebaixes són l’hivern i l’estiu”.

Aquest matís és el que el TC considera que entra en contradicció amb la llei espanyola, d’esperit més lliberal. El govern de Pedro Sánchez no ha decidit encara si retira el recurs que el govern de Rajoy va presentar al Constitucional. Mentrestant, el teixit comercial es divideix entre els qui opten per seguir la normativa estatal i els qui adopten la legislació catalana: “Hi ha un pacte implícit per fer cas de la llei catalana perquè considerem que és més beneficiosa per al comerç català, sobretot quan parlem de comerç micro i petit”, explica Miquel Àngel de Garro, director de PIMEC Comerç.

portal-angel-compres

Rebaixes d’hivern del 2019 al petit comerç

“El petit comerç voldria temporades fixades amb els agents del sector”, afegeix Garro. El directiu de PIMEC admet, però, que el petit comerç acaba actuant de forma “reactiva al que fan els establiments de l’entorn”. Vicenç Gasca, propietari d’una botiga a Sant Antoni i expresident de la Fundació Barcelona Comerç, considera que “el garbuix de dates desorienta el venedor i el consumidor. Estaria bé regular l’inici dels temps de descomptes”.

Gasca assegura que la paraula “rebaixes” per a ell és “sagrada” i que cal diferenciar entre les promocions puntuals “i el moment en què tradicionalment el botiguer buida a bon preu les restes de la temporada”. Tot i així reconeix que la pressió dels comerços més cèntrics i de les grans firmes és forta: “Els compradors et venen per aquestes dates i et diuen que al centre ja hi ha rebaixes”.

Descomptes a les botigues de Barcelona des del Black Friday

Cartells amb descomptes que en alguns casos ja arriben al 70 % són visibles en diversos establiments barcelonins, descomptes que van arribar coincidint amb el Black Friday però que s’allarguen en el temps. “Copiem però copiem malament”, diu Gasca sobre la jornada de rebaixes que fa uns cinc anys vam importar dels Estats Units: “Mentre que allà es limita a un dia aquí fem ‘black weeks'”.

A aquest retret s’hi suma Salvador Vendrell, president de la Fundació Barcelona Comerç: “Ens hem deixat perdre una cosa tan nostra com les rebaixes i ens hem apuntat a tot el que ens ve de fora”. “Seria interessant endreçar la disbauxa però entenc que és complicat”. Vendrell considera que el consumidor també està confós: “Ja no sap quina és la millor època de l’any per comprar i si realment els preus són correctes o se’ls està enganyant”.