El Govern espanyol ha prohibit fer rebaixes a les botigues físiques durant la fase 1 de la desescalada pel coronavirus “per evitar aglomeracions a l’establiment i als voltants”. S’ha publicat en el BOE del 8 de maig en què s’explica que sí que es podran fer descomptes, rebaixes o promocions sempre que sigui a través de la venda per internet. Això vol dir que només podran fer descomptes els comerciants que tinguin botiga virtual. El que no se sap, per ara, és si aquesta o altres mesures previstes per la pandèmia podrien afectar la campanya d’estiu de rebaixes que començarà l’1 de juliol.

Fer rebaixes en el moment de l’obertura de les botigues era una possibilitat que havien previst alguns comerciants per treure’s de sobre estocs i animar les vendes. A la fase 1 es permet l’obertura per a les botigues més grans de 400 m2  amb limitacions d’aforament del 30 %.

Els comerciants titllen la mesura “d’injusta i asimètrica”

Segons Pròsper Puig, vicepresident de la Fundació Barcelona Comerç, s’ha produït un greuge comparatiu entre les grans plataformes de venda en línia i el comerç tradicional des del primer dia de l’estat d’alarma. “Entenem que s’han d’evitar aglomeracions”, però assegura que hi ha fórmules per evitar-les com ara que el consumidor s’esperi al carrer fent cua de forma ordenada i mantenint les distàncies per entrar al comerç. Des de l’organització troben “ridícul” que en la fase 0 de la desescalada només es pugui anar a comprar a la botiga amb una cita prèvia: “Podrien haver funcionat igual que les botigues de productes bàsics i alimentació. És el que vam demanar”.

El president de Comertia, David Sánchez, es refereix en el mateix sentit. Considera la mesura “injusta i asimètrica” respecte a les grans plataformes de venda en línia, com Amazon. Diu que “no té sentit regular preus per controlar aforaments” i que l’administració “no ajuda els petits i mitjans comerciants”. Afirma que es tracta d’un moment complicat amb comerços que han tancat durant dos mesos, amb grans despeses i sense ingressos que tenen els estocs comprats. I afegeix que “s’ha de confiar amb les empreses que són responsables de garantir la seguretat dels treballadors i els clients” perquè ofereixin ofertes i alhora garanteixin els aforaments i les mesures de seguretat.