El coronavirus ha regirat de dalt a baix el sector turístic, que encara nota les conseqüències de la pandèmia. Els diferents agents confirmen grans pèrdues econòmiques i els creuers n’estan sortint especialment perjudicats. El motiu: Espanya encara prohibeix els creuers internacionals a qualsevol port de l’estat.

La restricció va fer-se efectiva al març i havia d’acabar amb el final de l’estat de l’alarma, però el Govern espanyol va decidir mantenir aquesta prohibició perquè considera que “la naturalesa imprevisible i dinàmica del virus desaconsella reprendre l’activitat creuerística”. Ho recull el Butlletí Oficial de l’Estat, que afegeix que si es produís un cas de covid-19 en un vaixell “tindria un gran impacte sobre la salut de la població”. El sector, però, critica la mesura.

El Port de Barcelona, el primer d’Europa

Els creuers turístics són una de les activitats principals del Port de Barcelona, el primer d’Europa i el tercer del món pel que fa a creuers. El 2019 van passar per aquesta infraestructura 3.137.918 passatgers, més d’un milió i mig ho van fer entre gener i juliol. Aquest 2020, en canvi, durant els primers set mesos de l’any hi ha hagut 198.547 passatgers, un 88 % menys.

Alfredo Serrano, director de CLIA, l’associació internacional de línies de creuers, alerta que aquesta prohibició està perjudicant l’economia. Serrano apunta que Catalunya factura més de 1.300 milions d’euros gràcies a aquest tipus de turisme i que Barcelona se n’emporta el 70 %. També avisa que aturar el sector pot comportar la pèrdua de prop de 9.000 llocs de treball: “Barcelona és el primer port d’Europa i tothom està desitjant reprendre les operacions”.

Una opinió que comparteix Martí Sarrate, president de l’ACAVe, l’associació corporativa d’agències de viatges especialitzats: “Els turistes paguen una taxa. A més, fan excursions i això implica que hi hagi guies i transportistes, van a restaurants… Hi ha molts serveis vinculats als creuers”. De fet, el gremi de les agències de viatges també ha notat la sotragada. Sarrate, explica que el 2019 es van vendre 550.000 places de creuers, de les quals el 95 % es van gestionar a través d’una agència de viatges.

Sarrate, a més, reconeix que les restriccions de països europeus per viatjar a Espanya dificulten encara més que el sector es recuperi: “S’ha gestionat malament i s’ha donat imatge d’inseguretat”. Per això, ja han posat el focus en el 2021. Afirmen que ara hi haurà uns mesos decisius. En el món dels creuers és molt important la venda anticipada, que comença a l’octubre, i esperen poder-se recuperar a partir de l’any que ve. De moment, molts viatgers han ajornat el creuer i l’han reservat per al 2021.

La mesura ja s’ha aixecat a països veïns

Des de CLIA afirmen que en països com Itàlia, Grècia o Croàcia es permeten els creuers de manera limitada i controlada i critica que a Espanya estiguin prohibits. A més, afirma que la Comissió Europea ha marcat directrius clares perquè els creuers siguin espais segurs.

Les companyies que ja han reprès el servei fan tests a totes les persones que embarquen, han reduït els aforaments dels vaixells i també han reforçat l’assistència mèdica a bord. A més, reserven habitacions per fer els aïllaments, en cas que hi hagués algun positiu. També han prohibit les visites individuals a les ciutats on fan parada i sempre es fan en grup per poder controlar que es desenvolupin complint les mesures de seguretat.