Que les botigues hagin obert els diumenges en les zones turístiques no s'ha traduït en un augment de les compres per part dels visitants. Segons els establiments enquestats en l'Indicador de comerç, 470 en total, el 37% dels botiguers que han obert els diumenges d'estiu han tingut la mateixa facturació que durant la resta de la setmana. Un 43% afirma que ha venut menys i un 20% diu que ha fet un terç més de caixa. Les millors xifres corresponen a eixos com Barnacentre, CorEixample o carrers com la Rambla, Nou de la Rambla o Gran de Gràcia. JOSEP-FRANCESC VALLS, director de l'estudi Indicador del comerç de Barcelona "La regulació que autoritza l'apertura en dies festius de comerços que es troben en les zones turístiques no ha tingut l'impacte econòmic que s'esperava. Els comerciants que han obert els 10 diumenges de l'estiu han facturat un promig d'un 4% menys respecte de la resta de dies de la setmana." Durant l'estiu, alguns comerciants es van queixar per l'obligatorietat d'abaixar la persiana a les sis de la tarda, una mesura que en alguns casos es va arribar a incomplir. Segons la fundació Barcelona Comerç, quasi un 70% dels agremiats consideren que els horaris són adequats i tanquen el debat sobre la qüestió. Tot i els resultats d'aquest primer any de prova, des de l'agrupació es mostren prudents en espera de les dades de l'Ajuntament, que es presentaran al novembre. VICENÇ GASCA, president de la Fundació Barcelona Comerç "Era el primer pas i s'ha de fer més, un altre any o dos més, per consolidar el projecte i llavors veure el calat que pot tenir." El balanç comercial del tercer trimestre a Barcelona tampoc no és gaire millor: la facturació general dels establiments va caure un 3,5%. Les vendes en rebaixes es van mantenir respecte de l'any passat, però van continuar amb una tendència a la baixa de quasi el 2%. Barcelona Comerç alerta que la recuperació econòmica de què parlen les institucions encara no ha arribat a les butxaques.

Que es vengui un festiu no vol dir necessàriament que els turistes comprin. Aquesta és la principal conclusió de l’estudi Indicador del comerç de Barcelona, elaborat per ESADE juntament amb la Fundació Barcelona Comerç. Entre les dades de consum corresponents al tercer trimestre d’aquest any, destaca el balanç dels diumenges d’obertura per als turistes, una mesura que s’ha aplicat aquest any per primer cop i que no ha tingut gaire impacte econòmic. Dels 470 comerciants enquestats, el 40,3% declaren que han obert els diumenges com a conseqüència del pacte de Zona Turística. Tot i això, l’agrupació matisa que dels 10 dies en total que hi havia permís d’obertura, els quatre corresponents al mes d’agost menys establiments han aixecat la persiana.

El resultat per als que han decidit vendre els festius d’estiu no ha estat tan bo com s’esperava, al contrari, la facturació global d’aquests establiments ha caigut un 4% de mitjana. Amb més precisió, segons les dades de l’informe, el 36,9% diu que va facturar el mateix que la resta de dies de la setmana i el 43,1% diu que fins i tot va fer menys caixa. En canvi, el 20% dels botiguers afirmen que van facturar entre un 5 i un 20% més els diumenges d’estiu. Les bones dades s’atribueixen des de Barcelona Comerç, sobretot als eixos de Barna Centre, CorEixample o carrers com la Rambla, Nou de la Rambla o Gran de Gràcia. La mesura, segons l’estudi, tampoc no ha contribuït a generar més llocs de treball, ja que en el 86,8% dels comerços han cobert les jornades festives amb la plantilla habitual, el 7,4% ha combinat treballadors estables i eventuals i només el 5,9% ha optat per fer contractes temporals.

D’altra banda, pel que fa al debat sobre els horaris, en el qual alguns comerciants es van queixar per l’obligatorietat d’abaixar la persiana a les sis de la tarda, s’ha donat per tancat des de Barcelona Comerç. El motiu és que el 69,3% dels agremiats consideren que els horaris han estat correctes i no han demanat modificacions. Però més enllà de la novetat d’aquest any, els resultats del tercer trimestre pel que fa a l’activitat econòmica i comercial en general no són gaire positius: la facturació ha caigut un 3,5% i les rebaixes segueixen sense engrescar del tot els barcelonins ni els turistes, perquè es manté una tendència a la baixa de l’1,86% similar a la de l’estiu de l’any passat.