El barri Gòtic acollirà d’aquí a dues setmanes un mercat de pagès. Segons ha pogut saber l’Infobarris, es farà a la plaça de la Mercè i és el resultat de la demanda de l’Associació de Veïns del Barri Gòtic i el suport econòmic del Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona. Des de l’entitat veïnal del Gòtic asseguren que s’hi van posar perquè el barri ha perdut teixit comercial de proximitat. “Cada vegada queden menys botigues de proximitat perquè obren establiments orientats al turisme“, explica la Magda Blanes, de l’AV Barri Gòtic. Afegeix que va ser un tema que sortia reiteradament en els òrgans de participació ciutadana com una necessitat urgent al barri.
Un mercat on es farà veïnatge
La representant veïnal recorda que la necessitat d’obrir un mercat d’aquestes característiques va sorgir perquè “no queda gaire comerç de proximitat al barri i també perquè les alternatives, com ara anar al Mercat de la Boqueria, tampoc resolen el problema. Aquest mercat ja no és el que era, està enfocat al turisme. Per exemple, demanes costella de bacó i no saben el que és”. Tenir un mercat de pagès, segons Blanes, comportarà “poder adquirir menjar saludable sense haver de fer llargs trajectes” i alhora fer veïnatge. “Serà un punt on ens retrobarem els veïns”.

El mercat de pagès s’ubicarà a la banda de la plaça de la Mercè més propera a la font. D’entrada, com explica en Xavier Montagut, president de la Xarxa de Consum Solidari, “seran tres parades amb verdures de l’hort, lactis, cítrics, embotits artesans i carn ecològica a demanda”.
Sorpresa pel permís municipal
Amb el del barri Gòtic a la ciutat hi haurà 11 mercats de pagès, una iniciativa que, com explica Montagut, “sempre es fa a petició dels veïns”. Recorda que, com que encara no hi ha una normativa de la Generalitat al voltant d’aquest tipus de mercats, “l’ha de validar l’Ajuntament de Barcelona. Per nosaltres aquest permís ha estat una excepció però de la qual estem molt contents, no sé quina capacitat té el barri aquest de pressionar“, afegeix Montagut.
El president de la Xarxa de Consum Solidari recorda que tenen “quatre peticions de mercats d’aquesta mena que no han obtingut el vistiplau municipal“. Montagut no acaba d’entendre el rebuig a aquest tipus de mercats: “Permeten als veïns tenir consum de producte fresc i ecològic i que els petits pagesos puguem sobreviure”. Aquest mercat obre amb un permís per a un any, tot i que els responsables esperen que es pugui renovar.
Em fa gràcia l'oració: “sempre es fa a petició dels veïns”, però quins veïns? En queden al gòtic? Potser es volen referir als " Nous veïns", aquells, molts estrangers, amb poder adquisitiu molt més alt, que han pogut pagar pisos a preus desorbitats, mentre les persones que hem nascut a Barcelona, hem de marxar fora de la ciutat perquè no podem pagar els preus de lloguer ni compra que han fixat els mercats (bancs) i els polítics (que estan al seu servei). Ens sé d'uns quants que podran venir a comprar a aquest mercat, però la llastima és que no hi podran anar cada dia, ja que si, tenen 3 o 4 pisos en propietat al gòtic, però aquest estan gairebé tot l'any tancats i només hi habiten, els seus compradors, 2 o 3 setmanes a l'any.