La compravenda d’aquests vehicles és legal, tot i que desvirtua el principal objectiu dels ajuts públics del pla: treure de circulació cotxes vells. Molts d’aquests vehicles, anunciats als portals d’anuncis d’Internet, són cotxes en mal estat que en molts casos no són aptes per circular i que sovint han estat comprats a les empreses de desballestament. Ara s’ofereixen obertament amb la finalitat d’accedir al pla PIVE.

Els particulars que volen adquirir un cotxe nou, però no en tenen un de més de 10 anys d’antiguitat recorren, doncs, a aquestes ofertes per beneficiar-se de les ajudes. A la vegada, hi ha gent que posa a la venda els seus cotxes vells i que diuen que són “ideals” per acollir-se al pla PIVE. Altres persones anuncien que disposen de diversos cotxes per un preu comú que ronda els 500 €, despeses de tramitació incloses, destinats obertament a ser usats de moneda de canvi.

El secretari general del Gremi del Motor de Barcelona, Joan Blancafort, explica que aquestes pràctiques són conseqüència de no demanar un mínim de temps com a propietari dels vehicles i apunta que es tracta d’un tipus de negoci practicat per persones a títol individual, perquè “no és el tipus d’operació que pot interessar” als concessionaris de compravenda.

El cas del José Manuel, propietari d’un d’aquests negocis, explica que compra vehicles “amb avaries greus o que han tingut accidents”, tant a particulars com a algunes empreses de desballestament de cotxes i els ofereix tant a la seva nau com a portals d’Internet a qui es volen aprofitar del pla PIVE. El marge de benefici per cada cotxe venut és ajustat, “d’uns 100 euros per vehicle”, que representen aproximadament un de cada vuit dels cotxes que ven.

El José Manuel recorda que les normes per acollir-se als ajuts del pla només exigeixen que el cotxe que s’entrega estigui a nom del comprador del nou vehicle i que se n’hagi pagat l’impost de circulació des de 2013. “És igual si tenen passada la ITV o no, són cotxes que estan malament”. Reconeix que els vehicles que ven a qui necessita un cotxe vell per demanar els 2.000 € de l’ajuda “anirien a la ferralla” si no els aprofitessin per a això. “Quan no hi ha cap pla PIVE vigent, senzillament no en comprem”.