Alguns comerços penjaven els cartells de rebaixes el dilluns i d'altres, com els del grup Inditex, ho feien ahir a la nit. La suspensió de la llei catalana de comerç ha permès aquest ball de dates, que critica la petita i mitjana empresa. ÀLEX GOÑI, president de PIMEC Comerç "Fa molts anys que les rebaixes ens les estem carregant entre tots, sobretot els grans. A través de promocions, dies sense IVA..." Tot i això, la PIMEC veu amb bons ulls la nova norma que prepara Generalitat. Els permet igualar els descomptes que fan les grans plataformes comercials i que abans quedaven fora del seu abast. "Ens dóna una llibertat que abans no teníem i que tenien els grans. Ho tenien a través de qualsevol campanya podien fer descomptes encara que no ho semblés. Nosaltres no, ens arriscàvem a que vingués un inspector i fora del periode dels dos mesos de rebaixes no podriem fer rebaixes com a tal" La inseguretat jurídica s'accentua quan es parla de la venda en línia. La falta de regulació permet fer descomptes qualsevol dia de l'any. Un fet que s'accentua pel Black Friday i el Cyber Monday. "A més estem buidant el que era el comerç normal. Sabies que compraves aquí, els impostos es quedaven aquí i era una millora per la societat. Ara pots estar comprant no saps ni a on." Precisament més control en la venda per Internet és un dels punts que la PIMEC troba a faltar en la nova llei de comerç i que volen traslladar properament al Parlament.

N’hi ha que van començar les rebaixes dilluns i n’hi ha que ho faran dissabte. El buit legal que deixa la suspensió de l’anterior Llei d’horaris comercials catalana permetia als comerciants acollir-se a la normativa espanyola i donar per iniciades les rebaixes el primer dilluns de l’any. Amb la nova llei de comerç que prepara la Generalitat, els comerciants podran escollir quan comencen amb els descomptes.

Aquesta flexibilitat ha estat celebrada per la PIMEC Comerç. El seu president, Àlex Goñi, creu que pot ser una bona oportunitat. “Fins ara les gran empreses començaven a fer grans promocions i descomptes, que en el fons són rebaixes, molt abans dels períodes pactats -explica Goñi-; els petits comerços no podíem fer-ho perquè ens arriscàvem que vingués un inspector, però ara això pot canviar. Tindrem més llibertat per articular les nostres rebaixes segons ens convingui“.

Si una cosa preocupa la PIMEC és “la inseguretat jurídica” que envolta les vendes per internet. Per Goñi hi ha “una disbauxa total perquè tothom fa el que vol”. A través d’aquesta plataforma les empreses poden publicar tot tipus de descomptes i promocions en qualsevol època de l’any, com ara pel Black Friday i el Cyber Monday. “Les rebaixes han de ser per vendre productes que han passat de moda o estan obsolets, no podem caure en aquesta manera de treballar”, comenta. Goñi creu que amb més control es podria regular també l’aspecte fiscal de les vendes en línia, “el qual repercutiria positivament en la nostra societat”.

Aspectes com aquest són els que la petita i mitjana empresa traslladarà al Parlament perquè es tingui en compte en l’elaboració definitiva de la nova llei. Per fer-ho, la PIMEC ja ha format una comissió que s’encarregarà de posar en comú quins punts ha d’incloure la nova regulació comercial.