La Toni és professional de les telecomunicacions, però ara dirigeix aquesta perfumeria, una manera de tirar endavant després de quedar-se a l'atur. Tot i que només fa vuit mesos que va obrir, el balanç, segons diu, és molt positiu. TONI CORTÉS, copropietària d'Equivalenza Sant Antoni "Has d'esperar primer uns mesos perquè has de conèixer la gent del barri, que et coneguin, fer una mica de promoció, de sortir al carrer, però estem molt contents per com està funcionant. Per això crec jo que la gent s'està animant a obrir aquest tipus de negoci." S'hi ofereixen perfums de marca blanca, però el que més agrada als clients són els preus... molt més barats que els de les marques d'autor. JOSEP FARRÉ "Jo, per exemple, utilitzo la Loewe, i la Loewe em ve a costar uns 70 i pico euros... fins a 18 euros que és el que val aquí, doncs, clar, la diferència és brutal." ISABEL ALBIOL "Consumeixo colònies perquè són més econòmiques i la veritat que a mi l'olor m'agrada tant com una original." TONI CORTÉS, copropietària d'Equivalenza Sant Antoni "Quan arriba algú i et diu vull això, tu tries quin és el que li pot agradar. És una mica com fer una cata de vins però es una cata d'olors fins que tries realment el que t'agrada." Obrir una perfumeria a granel costa uns 20.000 euros, una inversió que alguns petits comerciants també s'han animat a fer. MONTSE ROCA, propietària de Parfums and Co "Això ja ve vocacional perquè jo anteriorment estava ficada en el sector i vam decidir emprendre un negoci nou i alguna cosa que sigui tipus low cost, diferent al que és la perfumeria clàssica d'avui en dia." Precisament, les perfumeries clàssiques critiquen aquest nou model de botiga. Segons el gremi, l'entrada constant d'aire als recipients i l'exposició a la llum empitjoren la qualitat del producte. Tot i això, és una aposta que de moment està tenint una bona acollida.

En la majoria de casos, les botigues que venen perfums a granel són franquícies d’empreses conegudes com, per exemple, Equivalenza o Refan. Però la bona acollida d’aquests productes també ha animat els petits comerciants a establir-se pel seu compte. És el cas de la Montse Roca, propietària de Parfums & Co, que fa poc més d’un any va decidir obrir la seva pròpia botiga després d’uns anys dedicant-se al món de la perfumeria i la cosmètica. Segons diu, té una molt bona acollida entre els clients.

L’èxit actual dels perfums de marca blanca és, en gran part, a causa de la diversitat de propostes que s’ofereixen a les botigues i al preu econòmic al que es venen. Però encara hi ha un tercer factor, que ha introduït un nou concepte de consum: un cop el client ha adquirit el perfum i l’ha consumit, pot tornar a reomplir l’envàs amb l’aroma desitjat. S’estalvia així un euro respecte al preu inicial, ja que l’envàs continua sent el mateix que a la primera compra.

El gremi diu que això no té futur

Segons el Gremi de Comerciants en Drogueria i Perfumeria, “aquestes cadenes no tenen futur” perquè la gent se n’acabarà cansant. Diuen que els productes que ofereixen són imitacions. Les perfumeries a granel, per la seva banda, defensen que es tracta de perfums de creació pròpia basats en tendències olfactives.

Segons el gremi, aquest nou model de botiga empitjora la qualitat del producte, perquè el fet d’obrir i tancar l’aixeta en tot moment facilita l’entrada d’aire, i l’exposició a la llum constant també n’empitjora l’estat. Tot i l’augment de perfumeries de marca blanca, el gremi diu que els ha afectat mínimament i que no els suposa pèrdues.