Planificar el fracàs posa llum al forat negre“. Així ho ha assegurat Joan Riera, professor col·laborador del Departament d’Estratègia i Innovació d’Esade, en una entrevista al programa ‘reset’ de betevé. El també expert en temes d’innovació, empresari i àngel inversor ha explicat que, a l’hora d’emprendre un nou negoci, “tenim por del que pugui passar si no funciona“, però que, “si planifiquem el fracàs, aprendrem que no n’hi ha per tant i no és tan greu com sembla“.

Riera ha convidat els emprenedors “a fracassar com més aviat millor” perquè considera que, “si el fracàs és controlat, el que fem és aprendre“. En aquest sentit, el professor d’Esade creu que “el fracàs és implícit al fet d’emprendre” i que “des del punt de vista de la innovació, el fracàs és entès com un aprenentatge, forma part del viatge emprenedor“.

L’empresari ha admès que planificar el fracàs “no és fàcil” perquè “la posició natural és la de veure l’oportunitat”. Alhora, però, afegeix que “pel que fa al pla de negoci, el fracàs és bastant fàcil de planificar perquè passa per posar que no venem res“. Segons Riera, “les previsions de costos sempre s’acaben complint”, mentre que “les d’ingressos tenen més volatilitat“.

El professor col·laborador del Departament d’Estratègia i Innovació d’Esade també ha assegurat que la pandèmia del coronavirus més que “una crisi” és “una oportunitat” que ha provocat “un impacte molt ràpid i asimètric”. Riera ha contraposat la realitat de moltes empreses “que ho estan passant molt malament” amb la d’altres que, en canvi, “han fet rècord de vendes“.