La covid-19 ha deixat en evidència la vulnerabilitat de Catalunya en sobirania alimentària. És a dir, la dependència de les importacions d’aliments, malgrat que el país podria ser autosuficient en producció agrícola i ramadera. Carles Vicente és el responsable d’Organització, Acció Sindical i Comunicació del sindicat Unió de Pagesos. Explica que “la pandèmia de la covid-19 ens ha deixat una sèrie de reflexions i algunes molt importants: som un sector essencial i imprescindible. Tenim la responsabilitat de produir aliments i fer-los arribar en condicions als consumidors”.

Durant el confinament, mentre els supermercats eren oberts per garantir el subministrament, mercats i fires de pagès a l’aire lliure es van tancar, fet que va perjudicar els productors de casa. I de retruc, un sector que és estratègic. “En tancar-se els mercats, en tancar restaurants, en tancar els canals de distribució de molts pagesos, ens trobàvem que no podíem vendre”, afirma Carles Vicente. I davant la necessitat va sorgir la idea. El mateix sindicat Unió de Pagesos va engegar el projecte Pagesia a Casa.

Pagesia a Casa, una eina digital per donar sortida al producte de proximitat d’alta qualitat

Pagesia a Casa és un lloc web que posa en contacte productors i consumidors. L’eina discrimina per comarques i mercaderies. El principal avantatge que destaquen és que el producte és de gran qualitat tant en nutrients com de gust. “La gent entra al web i contacta amb tu a través del WhatsApp o et truca per telèfon. Et diuen el que volen, en què estan interessats. Quedem dia i hora i passen a recollir el producte”, explica Núria Deu, productora de cireres. Ella i la seva mare, Pepita Olivella, reben betevé a la seva explotació del Baix Llobregat.

Durant la fase més dura de la crisi sanitària es van trobar que no podien vendre als mercats de pagès. Pepita Olivella reconeix que “el projecte Pagesia a Casa ens ha anat molt bé”. Fins i tot explica que “ens ha vingut gent que no coneixíem. Suposem que seran clients per a l’any que ve”.

El principal valor afegit de la producció familiar és que les cireres maduren a l’arbre i es venen poc després d’haver estat collides. Quan des de l’eina digital els feien l’encàrrec, “si venien a la tarda les collíem al matí i si venien al matí les collíem el dia abans al vespre”. Ara bé, Pepita Olivella adverteix que “és una fruita a la qual no demanis que duri molts dies perquè ja ha fet tota la seva maduració a l’arbre”. Per tant, s’ha de comprar poc i sovint.

Un sistema que elimina intermediaris

Pagesia a Casa és una manera de comprar producte de proximitat. “Es tracta d’un producte fresc, collit al punt de maduració i que és a l’abast del consumidor en poques hores”, manifesta Carles Vicente, un dels impulsors del projecte en el sindicat Unió de Pagesos. Però a més afirma que “el producte de proximitat està fet d’acord amb la normativa europea, molt més sostenible”, i afegeix que comprar producte de proximitat ajuda a arrelar “la gent al territori”, fet imprescindible per tenir-ne cura i consolidar-ne l’equilibri.

Pel responsable d’Organització del sindicat Unió de Pagesos cal una nova cultura del consum que ajudi a consolidar el sector. Per Vicente, si el consumidor vol producte de qualitat, tant en nutrients com en gust, ha de ser exigent i demanar per la procedència del que posa a taula. En comprar producte de proximitat s’ajuda a consolidar un sector estratègic per assegurar la sobirania alimentària del país.

El nou sistema assegura el “millor preu tant per al productor com per al consumidor”, explica Vicente. I a més redueix i fins i tot elimina els intermediaris. El responsable d’Organització de la Unió de Pagesos recorda que el sindicat, abans de la pandèmia, estava en mobilitzacions perquè la llei de la cadena alimentària els perjudica. I reitera que “hi ha qui està fent trampes. Aquí no es reconeix la posició de domini que tenen les agroindústries quan operen”.