
L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) avisa que els olis que contenen CBD són productes cosmètics i que no s’han d’ingerir. El seu ús ha crescut darrerament perquè es percep que pot ajudar a alleugerir el dolor, l’ansietat o l’estrès, però en realitat no són medicaments, i la seva composició pot ser nociva per la salut en cas de prendre-la per via oral.
L’OCU recorda que el CBD (cannabidiol) és una de les substàncies químiques de la planta Cannabis sativa. A diferència del THC (haixix o marihuana), aquesta no té efectes psicoactius ni genera addicció. A Espanya, el CBD només es pot consumir com a medicament, i si s’utilitza en cosmètica és només per a ús extern, és a dir, per aplicar-se sobre la pell.
8 de cada 10 establiments recomanen ingerir CBD
Segons ha constatat l’OCU, però, molts establiments com farmàcies, parafarmàcies, herboristeries i botigues especialitzades en CBD recomanen ingerir l’oli de CBD. L’entitat ha visitat 56 establiments de set ciutats espanyoles, i s’ha trobat que 4 de cada 10 recomanen prendre oralment unes gotes sota la llengua o diluït amb aigua.

Irregularitats en la composició
A banda, l’organització de consumidors també ha analitzat la composició de 20 productes i hi ha detectat “irregularitats importants”. Per exemple, presència de THC en quatre productes amb quantitats molt superiors als límits considerats segurs tant en cosmètics com en aliments, o residus de plaguicides en tres productes per sobre del que permet la normativa. Aquestes substàncies “no suposarien un problema en l’ús cutani, però sí en ingerir-se”.
Davant d’això, l’OCU demana reforçar la vigilància del mercat per “evitar la comercialització de productes il·legals” i també per “abordar el problema de fons”, és a dir, facilitar l’accés a tractaments regulats amb cànnabis medicinal dins del sistema sanitari.