mani treballadors Nissan
Pla obert dels treballadors de Nissan en una acció reivindicativa el 26 de maig del 2020.

Compte enrere per conèixer el futur de Nissan a Catalunya. A les 8.30 h del matí d’aquest dijous el conseller delegat de Nissan, Makoto Uchida, ha convocat els sindicats per comunicar-los, per via telemàtica, la decisió de la marca nipona sobre la planta de la Zona Franca. Els dirà, en definitiva, si la tanquen o la mantenen en funcionament. Els treballadors, l’Ajuntament, la Generalitat i l’Estat reclamen que s’eviti la marxa de l’automobilística i la pèrdua de milers de lloc de treball. Una notícia que ja fa dues setmanes va donar per feta el diari japonès ‘Nikkei’.

Per què pot marxar Nissan?

Aquest dijous a les 10 h del matí està previst Nissan presenti els resultats financers i el pla estratègic de l’empresa japonesa per als propers anys, tot just una hora i mitja després de parlar amb els treballadors. Tot i que encara no s’ha filtrat el contingut del pla estratègic de la companyia, l’automobilística ja ha anunciat una retallada del 20 % de la producció mundial fins al 2023. A més, ja ha transcendit que el grup empresarial que formen Nissan, Mitsubishi i Renault té la intenció d’assignar en exclusiva diferents zones del mercat mundial entre les tres empreses. I tot fa pensar que la francesa Renault es quedarà amb el mercat europeu i això podria tenir conseqüències per a les fàbriques catalanes.

En paral·lel, els resultats econòmics de Nissan en els darrers nou mesos no han estat bons. La companyia ha perdut 800 milions d’euros i els beneficis s’han rebaixat un 87,6 %. 

fàbrica Nissan

28.000 llocs de treball en joc

En cas que es confirmés la marxa de Nissan es perdrien 3.000 llocs de treball directes i prop de 25.000 d’indirectes. També suposaria el tancament de les plantes de la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu després de 40 anys de presència de la marca a Catalunya. 

Els treballadors estan “esperançats en poder sentir una bona notícia” aquest dijous, tal com ha explicat a betevé Raül López de CCOO. Però també ha apuntat que són conscients “dels rumors i notícies que hi ha a la premsa”. La plantilla fa setmanes que protesta i que reclama que es trobi una solució que garanteixi la viabilitat de Nissan a Catalunya. La darrera concentració l’han feta aquest dimecres a les portes del consolat japonès i aquest dijous es tornaran a concentrar a les plantes esperant la decisió sobre el seu futur. D’altra banda, els treballadors estan en vaga indefinida des del 4 de maig i les negociacions per desbloquejar-la no han arribat a bon port.

manifestacio nissan consultat japones

Les administracions pressionen Nissan

L’Ajuntament, la Generalitat i l’Estat han demanat en més d’una ocasió que Nissan no marxi de Catalunya. En els darrers dies l’alcaldessa, Ada Colau, ha recordat a l’empresa les ajudes que els ha concedit l’administració i ha demanat que adjudiqui la producció d’un nou model elèctric a les fàbriques catalanes. Una petició a la qual també s’ha adherit el Govern espanyol. L’executiu central també ha alertat a Nissan que el model de negoci a l’estat espanyol té garanties i la marxa podria suposar un sobrecost a la companyia de 1.000 milions d’euros. Per part de la Generalitat, també s’ha pressionat a Nissan per tal que es quedi. I aquesta setmana la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha dit que “no llançarem la tovallola, seguirem defensant que les plantes de Nissan a Catalunya són competitives”.