L’automobilística japonesa Nissan prepara un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) que afectarà 3.000 dels seus treballadors de les plantes de la Zona Franca, Montcada i Reixach i Sant Andreu de la Barca, arran de l’aturada que ha provocat el coronavirus.

Causes de força major

Nissan ha de realitzar aquest expedient de regulació per causes de força major a conseqüència de la crisi de la covid-19, en total seran 3.300 treballadors els afectats de les tres plantes que la companyia automobilística té a Catalunya, segons han confirmat fons de l’empresa i els sindicats. Un cop presentat l’expedient, aquest encara ha de ser validat per l’administració en un termini de cinc dies. La mesura tindrà efectes retroactius des del dia 16 de març.

Sindicats en contra

Per la seva banda, els sindicats de Nissan indiquen que havien demanat a l’empresa un complement salarial per assegurar els afectats el 90 % del salari sense incloure pagues ni vacances. En un comunicat, el comitè d’empresa acusa l’automobilística de prendre decisions “unilaterals” i diuen veure “una falta total de respecte a la nul·la voluntat de Nissan de buscar un acord positiu, establint unes condicions molt per sota del que està cobrint el sector”.

80 % del sou

La reunió entre Nissan i els sindicats ha acabat sense acord, però la direcció ha assegurat que oferirà un complement econòmic perquè el personal afectat pugui cobrar fins al 80 % del salari mentre duri l’aturada de producció. Segons ha informat l’empresa queden fora de l’ERTO el personal que puguin fer teletreball i aquelles persones pendents de prejubilació. 

El mateix cas que a la Seat

La companyia nipona se suma a l’altra gran automobilística catalana, Seat, que va presentar un ERTO per a 14.800 treballadors a inicis de setmana. La planta de producció de la Zona Franca i de Montcada de Nissan estan aturades des de divendres passat pels problemes de subministrament, en part derivats de l’aïllament d’Igualada, on la companyia té alguns dels seus proveïdors, com l’empresa Trire d’Òdena. Cal recordar que la planta barcelonina arrossegava dificultats per la falta de models i preveia tancar l’any produint a un 20 % de la seva capacitat.