Sense perdre l’essència de punt de venda directe de producte fresc, els paradistes del Ninot reconeixen que la reforma integral del mercat i l’aposta per oferir degustació ha ajudat a revifar les vendes. Expliquen que molts dels visitants que s’asseuen a la barra de les parades per tastar els platets que ofereixen acaben convertint-se en clients del producte fresc: “La gent està contenta, la resposta és que venen i tenim clients dinant cada dia. Tens clients que són del taulell que es converteixen a degustació i a la inversa també”, explica Mireia López de la parada El Pagès. En la mateixa línia Emili Perelló, de la centenària parada Bacallaners Perelló, assegura que l’aposta ha estat encertada: “La nostra barra fins i tot surt als rànquings de restauració”. Perelló, però, matisa que l’èxit no els fa perdre la visió del que ha de ser un mercat: “No volem convertir això en un mercat de San Miguel de Madrid on la gent només hi va a menjar”.

Seguint la regulació pactada amb l’Institut de Mercats, l’oferta de degustació no supera el 40 % de les dimensions de la parada, “perquè la nostra prioritat és i serà la venda de producte fresc i de qualitat”, assegura Perelló.

La valoració positiva no es limita només a les parades. Com que la regulació no els deixa vendre ni cafès ni licors, de retruc els qui també n’han sortit beneficiats són els propietaris dels bars del mercat, que han vist com s’incrementen les comandes.

Reticències als mercats més allunyats del centre

Més enllà de l’Eixample o Ciutat Vella, l’aposta per oferir degustació al mercat no sembla una prioritat. Al Mercat de la Guineueta hi ha algun tímid intent d’oferir menjar per emportar i els bars ho consideren competència deslleial: “Més aviat que cadascú es dediqui al que sap fer. Tampoc es veuria bé que nosaltres venguéssim pernils, pollastres”, diu Francisco Martín del bar Yolanda.