(ACN) Els majoristes de calçots de Mercabarna estimen que aquesta campanya superarà el nivell de vendes d’abans de l’esclat de la pandèmia, quan es va arribar als 15 milions d’unitats. Són els càlculs del Gremi de Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona (AGEM), en plena època forta de distribució de cebes blanques. Tècnicament, però, la campanya va començar a l’octubre. En aquests quasi quatre mesos, les vendes han crescut un 38,5 % en comparació amb el 2021, quan la celebració de calçotades es va reduir considerablement per les restriccions de la covid. El fet que enguany no hi hagi limitacions per la pandèmia i que estigui creixent el consum domèstic són els factors que estan impulsant les vendes, segons l’AGEM.

“Tenim una campanya de calçots molt bona pel que fa al producte i, de moment, suficient per donar resposta a la demanda”, asseguren els representants del gremi. Segons dades recollides per Mercabarna, el mes de gener s’ha tancat amb poc més de quatre milions d’unitats distribuïdes. És una xifra tímidament superior als 3.995.792 calçots que es van vendre l’últim gener d’abans de la pandèmia.

El preferit, el calçot de Valls

La ceba dolça que es comercialitza a Mercabarna és, principalment, el calçot certificat de Valls, que enguany podria suposar el 60 % de la distribució, amb 18 milions d’unitats. La resta de calçots provenen del Baix Llobregat —amb Gavà al capdavant—, el Maresme i el Vallès Oriental.

La tendència de consum d’aquest producte va a l’alça en mercats internacionals. A la resta d’Espanya l’interès gastronòmic ja és una realitat consolidada. L’exportació de calçots representa ja el 15 % del volum total, i Madrid, Aragó i les Balears en són les destinacions més habituals.