Els majoristes del Mercat Central de Fruites i Hortalisses de Mercabarna veuen com des de l’any 2015 la xifra de negoci del calçot va en augment. La venda d’aquest tipus de ceba s’ha incrementat en un 37,7 % al mercat majorista, que enguany espera consolidar i superar els 15 milions d’unitats distribuïdes. La previsió per a aquesta campanya és molt bona, diuen els majoristes especialitzats, ja que asseguren que “cada vegada es demana més calçot i la temporada s’allarga”. Tot i que l’origen principal del calçot prové de Valls (Tarragona), també hi arriben de les comarques de Barcelona, Girona i Lleida.

La tradició de menjar calçots s’escampa a Londres i París

D’altra banda, la tendència de consum d’aquest producte va a l’alça en mercats internacionals. Fins ara l’havíem vist a Bèlgica i Alemanya, però ara la popular ceba ha conquerit els mercats de Londres i París. A la resta d’Espanya l’interès gastronòmic ja és una realitat consolidada. L’exportació de calçots representa ja el 15 % del volum total, i Madrid, Aragó i les Balears en són les destinacions més habituals.. La nova demanda explicaria que “ara els calçots es venguin de dilluns a divendres”, com expliquen alguns comerciants.

Aquest producte d’èxit respon a paràmetres de qualitat que marca l’IGP de Valls. Un 80 % de la producció ja prové de llavor seleccionada en camp. La temporada d’enguany comença a collir-se a finals d’octubre i la  temporada es perllonga a fins a l’abril.