Aquest diumenge, 1 de desembre, s’enceta una tanda de 24 jornades seguides en què les botigues poden obrir, matins i tardes. Encara falten més de tres setmanes per a les festes de Nadal però l’impuls del Black Friday instituït a finals de novembre ha fet avançar, no només els descomptes, sinó també el ritme d’obertura i compres prenadalenc.

Ara bé, tot i que la llei ho permet, no tots els comerços opten per obrir, ni ho fan totes les hores del dia. El president de Barcelona Comerç, Salva Vendrell, explica que qualsevol comerç de menys de 150 m2 o de 300 m2 que no pertanyi a una franquícia que s’aculli a la llei espanyola o catalana ja pot obrir tots els diumenges de l’any, però lamenta que només se’n beneficia un sector de l’empresariat:

“Si no obrim és perquè no surt a compte. Qui s’ho pot permetre? La gran superfície, la gran cadena comercial, o les grans franquícies. El comerç de proximitat, el petit empresari o l’autònom no s’ho pot permetre, no pot obrir un diumenge per perdre calés” .

Paral·lelament, Vendrell afegeix que actualment ja no existeix un bon cap de setmana amb un gran volum de vendes com abans, perquè quan arriben les rebaixes al gener, la població ja ha fet tota la despesa: “Estem empalmant una promoció darrere l’altra: el Single Days, el Black Friday, ara arribarà un cap de setmana de la Puríssima en què no es vendrà res , i fins al voltant del 15 o 20 no tornarem a vendre.”

Tancats a la perifèria

Precisament, en barris allunyats del centre de la ciutat les botigues han abaixat la persiana. A les 11 h del matí només havien obert les cadenes i els comerços locals que han optat per treballar ho han fet a partir de les 12 h. Al centre, els compradors hi han anat conscients dels descomptes del Black Friday i amb molta previsió per aprofitar la rebaixa i fer les compres abans de Nadal. Tot i que alguns dels ciutadans que han sortit a comprar critiquen aquests horaris, assumeixen que s’han deixat endur per la inèrcia de la publicitat.

Botigues obertes