Aquest estiu s’esperen diverses vagues a l’Aeroport de Barcelona-el Prat. L’any passat ja es van viure jornades de cues llargues per aturades com la dels treballadors d’Eulen o a l’hora de fer els controls de passaports. En previsió que es pogués repetir aquesta situació, la delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera, ha anunciat diverses mesures. S’han instal·lat màquines electròniques noves per passar el control dels passaports. Ara n’hi ha un total de 60. També s’ha augmentat el nombre de treballadors que hi haurà per atendre el públic en casos de dubtes o incidències amb aquests dispositius.

L’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’Estat s’han reunit aquest dimecres per seguir la situació a l’Aeroport de Barcelona-el Prat. Ho han fet en el marc de la comissió de seguiment creada per les llargues cues registrades el 2017 en els controls de passaports. Aquestes cues es van repetir en nombroses ocasions. Aleshores, l’augment d’operacions va multiplicar la feina i els agents de la policia espanyola no van donar l’abast.

La trobada d’aquest dimarts ha estat convocada per Cunillera. Hi han assistit el primer tinent d’alcalde, Gerardo Pisarello, i el conseller de Territori de la Generalitat, Damià Calvet, així com representants de la Cambra de Comerç de Barcelona, responsables de la Guàrdia Civil i la Policia Nacional i directius de l’aeroport.

Per ara, no hi ha problemes enles instal·lacions no presenten cap problema en els controls de passaports. Tot i això, l’aeroport podria viure un estiu complicat per les vagues previstes al juliol i agost. Les cues que es puguin generar per les vagues de Ryanair, Iberia i del personal de terra de l’aeroport podrien sumar-se a les cues en els controls de passaports.

Les tres administracions, satisfetes amb la reunió

La trobada s’ha allargat menys d’una hora. Un cop n’han sortit, tots han coincidit que ha estat una reunió “productiva i satisfactòria” i han mostrat interès a seguir treballant conjuntament. Els representants de les tres administracions han explicat que estan preparats per si es produïssin vagues a l’estiu. També han acordat que la comissió es reunirà dues vegades cada any per abordar el problema amb assiduïtat. Aquesta comissió es va crear el maig del 2017 per resoldre el caos a l’aeroport.

El conseller Damià Calvet diu que enguany hi ha més preparació respecte a anys anteriors davant les cues que puguin formar-se i les vagues que puguin fer els treballadors de l’aeroport. Ha explicat que les aturades poden crear problemes, i que per això l’Agència Catalana del Consum ha apostat per garantir els drets dels viatgers. S’ha activat un protocol perquè els ciutadans puguin garantir els seus drets en casos de retards o cancel·lacions. Aquest protocol consisteix en un reforç de personal i a fer accions informatives a través de pantalles, precisament per comunicar quins són els drets dels viatgers.

Per la seva banda, el primer tinent d’alcalde, Gerardo Pisarello, ha deixat clar que “no es poden repetir les imatges de l’any passat”.