La qüestió catalana s’ha notat més enllà de l’esfera política i fins i tot té el seu paper en una tradició típica del Nadal, comprar números per al sorteig de la Loteria i de la Grossa. Les xifres oficials confirmen un canvi de comportament entre els consumidors.

Segons Loteria de Catalunya, les reserves de participacions de la Grossa de Cap d’Any enguany gairebé s’han triplicat i, en general, el percentatge de distribució de bitllets entre els punts de venda ha augmentat un 40 % respecte a l’any passat. A més, la compra per internet és quatre vegades superior a la del 2016 per aquestes dates. I l’efecte contrari es produeix en el cas de les butlletes del sorteig nacional.

Els Lluïsos de Gràcia ho van votar en assemblea

Alguns ciutadans, a títol individual, s’han decantat per la Grossa i també algunes empreses i sobretot el teixit associatiu. Entitats com els Lluïsos de Gràcia que, a petició dels socis, van decidir en assemblea renunciar al número de la Loteria de Nadal que compren cada any. Enguany s’han limitat a jugar a la Grossa a través de les diferents seccions de l’entitat.

La Grossa, però, només té 400 euros per cada número i això fa que no sigui una opció viable per a entitats o empreses que juguen quantitats elevades de loteria.

Preocupació a les administracions de loteria

A algunes administracions de loteria reconeixen certa preocupació per la baixada de les reserves del sorteig de Nadal a Catalunya, sobretot pel que fa a empreses, escoles i algunes associacions. Al Poblenou, el propietari de l’administració 52, xifra el descens d’encàrrecs en un 10 %, tot i que en el seu cas, la venda per internet està compensant la caiguda.