La caiguda del consum i la pujada de l'IVA han passat factura als comerços de la ciutat. I així ho han percebut els botiguers. El 60% dels comerços asseguren que les vendes van disminuir en els seus establiments al voltant d'un 5% al llarg de 2012. La facturació de les rebaixes d'hivern i la campanya de Nadal tampoc no ha ajudat gaire a remuntar. El 36% dels botiguers valoren la temporada nadalenca pitjor que la de 2011. Per la Fundació Barcelona Comerç, la clau la té el govern municipal, que ha de desencallar les inversions d'obres al carrer o equipaments i, així, impulsar-ne el consum. VICENÇ GASCA, president de la Fundació Barcelona Comerç "Hi ha obres que estan parades o ralentitzades al carrer, i hi ha diners per fer-les. Nosaltres volem que tot això s'activi. Una obra important és un punt d'esperança perquè el botiguer continui aguantant la seva botiga." Malgrat percebre que han tocat sostre, el 60% dels comerciants confien que el 2013 la caiguda de les vendes frenarà. Mentrestant, no es mantenen de braços plegats. La facturació per Internet ha crescut un 5%. RAIMOND BLASI, regidor de Comerç, Consum i Mercats "No perden la necessitat de reinventar-se... " A poc a poc, els comerciants s'adonen que no només rebaixant preus fan més caixa.

La majoria de comerciants culpa el descens de les vendes per la crisi econòmica i la baixada del consum. També argumenten que l’atracció d’altres zones comercials, la presència d'”outlets” o basars, i els comerços amb horaris perllongats també en són motius de pes. Per sectors, els pitjors resultats els han obtingut els serveis, seguits de l’equipament per a les persones i el de la llar.

Creixement de la facturació en línia

Segons l’indicador Comerç de Barcelona, elaborat per ESADE, el nombre de comerços que obtenen ingressos a través d’Internet ha crescut un 5%. Vicenç Gasca, president de la Fundació Barcelona Comerç, ha destacat el doble ús que els comerciants fan de la xarxa. “Hi ha botigues que fan servir Internet com a aparador, perquè els consumidors les descobreixin, però després vinguin presencialment al comerç, i hi ha d’altres que sí que vénen els productes.”