Fins ara trucar a un servei d'atenció al client podia ser una feina desesperant i també molt cara. Amb el nou codi de Consum, això canvia. Els telèfons d'incidències i reclamacions de serveis bàsics com l'energia, els transports, o les assegurances hauran de ser gratuïts. A més, totes aquestes companyies, incloses les de telefonia, hauran de tenir una seu a Catalunya on els consumidors puguin adreçar les seves queixes. Amb la nova llei, també es vol protegir millor els consumidors que estiguin enmig d'un procès de reclamació. Fins que no es resolgui el procès, les companyies del telèfon, l'aigua o el gas, no podran tallar-li el subministrament. Un altre dels punts destacats del nou Codi de Consum és que els tiquets de compra no s'han de poder esborrar, la tinta haurà de ser més resistent perquè la factura és un element clau en la reclamació. El nou Codi de Consum reconeix també el dret dels consumidors a ser atesos en català, ja sigui oralment o per escrit. I per les empreses que no ho facin hi ha previstes sancions, en els casos més greus, de fins a un milió d'euros. Tots aquests canvis entren en vigor avui, però es dóna un temps a les companyies per adaptar-s'hi. Les grans empreses tenen sis mesos, mentre que les pimes tenen un any de marge.

El nou Codi de Consum estableix que les empreses que subministren serveis bàsics, com ara el telèfon, l’aigua o el gas, no podran deixar sense servei per impagament d’alguna factura en el cas que es tracti d’una reclamació no resolta.

A més, amb aquesta norma, donar-se de baixa d’un servei no haurà de ser més complicat que donar-se d’alta.

Els tiquets i comprovants de compra a partir d’ara hauran de durar com a mínim el mateix temps que la vida útil del producte, ja que són necessaris per fer reclamacions. Per això, és necessari que la tinta impresa en el paper no s’esborri durant aquest temps.

La nova llei també obliga incloure el braille a l’etiquetatge dels productes bàsics en aquells que afecten la salut i la seguretat dels consumidors.

Les empreses s’hauran d’adaptar a aquest codi en un termini de sis mesos. En el cas de les petites i mitjanes empreses s’amplia el temps fins a un any.