L’afectada es diu Maria Luisa i el maig de 2011 va accedir a convertir en accions preferents un dipòsit bancari de 14.000 euros que tenia a CatalunyaCaixa des de feia anys. Li van assegurar que es tractava d’un pas natural cap a un altre producte totalment segur i que, si necessitava els diners, els podria recuperar en qualsevol moment.

Però amb l’esclat de la crisi de les preferents es va adonar que el producte no era el que semblava, i com que l’entitat no li volia tornar els diners, va decidir-se a presentar una demanda judicial amb l’ajuda de l’Associació d’Usuaris de Serveis Bancaris, Ausbanc. L’acusada va culpar CatalunyaCaixa de no haver-li donat informació sobre els riscos associats al producte que estava signant i d’haver-li fet signar un qüestionari que l’entitat ja havia omplert prèviament.

Però el més sorprenent del cas és que la venda es va produir a mitjan 2011, en plena crisi de les preferents, quan CatalunyaCaixa ja havia rebut ajudes del FROB i s’encaminava cap a la fallida tècnica. “Si a la senyora el maig de 2011 li haguessin dit en aquell moment: ‘Hem necessitat 1.250 milions d’euros d’ajudes públiques, la nostra situació creditícia per part de Moody’s s’ha degradat quatre o cinc vegades abans de vendre-li a vostè, hem rebut una carta de la inspecció del Banc d’Espanya de fa quasi un any que ens diu que estem a la UVI…’, segurament aquesta senyora, si li haguessin dit això, no hauria comprat. Però evidentment això no li ho van dir. I segurament, si no li ho van dir, és per un motiu molt concret: voler-ho ocultar”, resumeix l’advocat de Serveis Jurídics d’Ausbanc.

Ara el jutge ha donat la raó a l’afectada i obliga l’entitat a restituir-li l’import total del dipòsit. Amb aquesta, l’Associació d’Usuaris de Serveis Bancaris ja ha guanyat una trentena de demandes per casos relacionats amb les preferents, i encara en té obertes una setantena més que estan en curs a l’Audiència Provincial de Barcelona.