El tancament dels hotels arran de la pandèmia del coronavirus està passant factura a les persones que netegen les habitacions i les estances d’aquests establiments. Es calcula que n’hi ha més de 70.000 que es troben sense feina, sense ERTO, sense atur i sense cap altre ingrés.

La majoria estan sense treballar i no cobren res“, ha afirmat Vania Arana, en declaracions al programa ‘reset’, de betevé. Segons la portaveu del sindicat Kellys Barcelona, a moltes d’aquestes treballadores “els van fer una martingala i els van fer signar la baixa voluntària“. Ara, diu, estan en la “pobresa”, patint “penúries”, fins al punt que “algunes companyes estan fent cua als menjadors socials“.

Més deteriorades

Arana explica que, per sobreviure, moltes d’elles “van fent feines puntuals a cases particulars” o bé, si tenen formació, s’han reinventat i “estan treballant a les residències“. I és que el panorama, per la portaveu de Kellys Barcelona, és molt poc encoratjador: “És molt dubtós que totes puguem recuperar la feina“, quan reobrin els hotels.

A l’estiu, quan van millorar les dades de la pandèmia, algunes treballadores van poder tornar a la feina, tot i que “van treballar al 50 %, quatre hores al dia i nou dies al mes“. Vania Arana, però, assegura que, ara, “amb la segona onada, estem encara més deteriorades“.

“Ens estem quedant enrere”

La portaveu de Kellys Barcelona denuncia que “el Govern espanyol diu que ningú no es queda enrere i és mentida, ens estem quedant enrere i n’estem patint les conseqüències”. Arana, a més, critica que “les ajudes no són per a nosaltres“, mentre que, en canvi, “els grans grups hotelers s’estan rescatant“.

Per tot plegat, la líder del sindicat explica que cada dimecres fan una protesta davant del Gremi d’Hotels, alhora que insisteix a reclamar l’aprovació de l’anomenada “llei Kelly“. Es tracta d’una modificació de l’article 42 de l’Estatut del Treballador que permetria posar fi a l’externalització de les treballadores de neteja dels establiments turístics.

Quins hotels hauran de tancar?

“Hem de ser conscients que molts hotels es quedaran pel camí“. Així ho ha assegurat a ‘reset’ el director del Màster de Direcció Hotelera i de Restauració CETT-UB, Álvaro Arrieta, que ha qualificat de “molt complicades” les perspectives del sector, amb un 20 % dels hotels de Barcelona oberts actualment i una caiguda d’un 90 % dels ingressos.

Arrieta, que no ha volgut quantificar el nombre d’hotels que hauran de tancar, sí que ha assenyalat especialment a aquells que no tinguin prou “múscul financer” per aguantar fins al proper mes de juny amb estratègies de “supervivència”. I també creu que, entre els que tindran “més problemes”, hi ha tots aquells que estiguin més allunyats del centre turístic de la ciutat.

Ofertes per al públic local

Un dels pocs hotels que es mantenen oberts actualment a Barcelona és el Yurbann Passage, segons ha explicat la seva directora Norma Galofré. Aquest establiment, avesat a tenir una clientela majoritàriament internacional, mira de reorientar ara el negoci cap al públic local, amb ofertes sobretot de cap de setmana, que estan resultant “un èxit” amb una ocupació per sobre del 50 %.

Segons Galofré, de cara al futur, es plantegen mantenir algunes d’aquestes fórmules: “N’hi haurà que es podran afegir a la nostra oferta i d’altres que no per una qüestió de costos“, ha explicat, “però la idea d’obrir-nos a la gent de Barcelona hi ha estat sempre“. La directora de Yurbann ha subratllat que “el públic local fins ara no havia tingut necessitat d’utilitzar les nits d’hotel i ara és l’única sortida que poden tenir“.

‘Uncharted’, la salvació de Yurbann

Els hotels Yurbann Passage i Yurbann Trafalgar han estat els escollits per acollir els actors i el personal tècnic del rodatge de la pel·lícula ‘Uncharted: Drake’s fortune’, amb Tom Holland i Mark Wahlberg com a grans reclams de la superproducció de Hollywood. “Ha estat un regal caigut del cel“, ha exclamat Galofré. La directora dels establiments també diu que han ofert les seves instal·lacions a altres productores com a localitzacions i que els “ha anat molt bé”.