La propera dècada es jubilaran milers i milers de persones, però, en canvi, no hi ha prou joves que els podrien rellevar. És una situació que succeeix a Barcelona però, també, es dona a Catalunya i la resta de l’estat espanyol. Això fa pensar: què passa amb les pensions per jubilació? Estan garantides? Els sindicats asseguren que sí.
“Les pensions són un dret que adquirim amb el nostre dia a dia”, remarca Oscar Riu, secretari de política sindical de la UGT de Catalunya. “Són els treballadors que han fet que aquest país estigui on estigui”, afegeix. I en la mateixa línia, el responsable de Mercat de Treball i Economia de CCOO, Albert Ferrer, assegura que “les prestacions no han de perillar en absolut”.
A salaris més alts, més cotitzacions
Des d’UGT confien que amb l’últim pacte de pensions estan garantides el pagament. Oscar Riu, però, dona un toc d’alerta perquè les prestacions per jubilació es paguen amb les cotitzacions dels treballadors que estan al mercat laboral en aquell moment. “Si tenim un país basat en un sector serveis de baixa qualitat, en un turisme de baixa qualitat, en què es paguen salaris baixos i les cotitzacions, per tant, són baixes, l’estat haurà de buscar noves vies”, avisa Riu.
Polítiques d’ocupació i gestionar la immigració
CCOO coincideix amb UGT. “Les prestacions no han de perillar en absolut, el dret a la jubilació ha d’estar perfectament garantit”, explica Albert Ferrer, responsable de Mercat de Treball i Economia de CCOO. Segons Ferrer, la manca de relleu generacional preocupa però de manera moderada. “El nostre mercat ha donat mostres evidents de capacitat de resiliència important, d’adaptar-se i hi ha molt marge de millora per exprimir al màxim el potencial del mercat”, exposen des de CCOO.
Per contrarestar la falta de professionals, Albert Ferrer aposta per polítiques d’ocupació i millorar la gestió de la immigració. També incentivar l’orientació a l’etapa educativa, però també laboral per encaixar el perfil professional amb les necessitats del mercat.