(ACN / redacció) El “hub” d’electrificació de la mobilitat liderat per QEV i Btech és l’única candidatura que ha arribat al final del procés per a la reindustrialització de les antigues instal·lacions de Nissan, situades a la Zona Franca. Segons ha explicat el Consorci de la Zona Franca en un comunicat, el procés per a l’adjudicació del concurs per a la reindustrialització entra ara a la fase final d’avaluació, que acabarà a finals de mes.

Entre els projectes que planteja el denominat “D-hub” hi ha la proposa de rescatar la històrica marca de camions Ebro i llançar les furgonetes i autobusos elèctrics sota la denominació de Zeroid. La iniciativa espera rebre ajudes públiques a través del PERTE del vehicle elèctric.

Els 1.400 acomiadats de Nissan podrien ser recol·locats

El tancament de l’automobilística Nissan va deixar més de 1.400 persones sense feina. El “D-hub” vol reutilitzar les tres fàbriques de Barcelona i recol·locar les persones acomiadades. El “hub” de descarbonització vol reactivar la producció que va deixar Nissan i produir vehicles elèctrics.

La reindustrialització de Nissan, però, ha viscut diferents contratemps, com el “no” del gegant asiàtic Great Wall Motors a instal·lar-se a Barcelona o el canvi de parer dels propietaris de Sant Andreu. La comissió de Nissan va consensuar al març passat que el “hub” de descarbonització liderat per QEV Technologies i BTech era viable.

Un tancament que no es va poder evitar

Nissan va eliminar un torn de feina per la reducció de vendes l’any 2017. L’any següent, el 2018, l’automobilística va anunciar que deixava de produir dos models a Barcelona. Un any després, l’automobilística va proposar fer fora 600 treballadors. Aquests moviments de l’empresa van fer que els treballadors de Nissan temessin el tancament de les plantes de Barcelona. I els seus temors es van fer realitat.

Els treballadors es van mobilitzar en diverses ocasions per evitar el tancament. Van fer cadenes humanes, van tallar vies com la B-23 i fins i tot van fer una marxa lenta per la Diagonal. Però finalment, al maig del 2020, Nissan va anunciar que tancaria la fabricació a Barcelona. L’agost d’aquell mateix any, empresa i plantilla signaven un acord pels acomiadaments. La fàbrica de Nissan de la Zona Franca va acabar l’activitat el mes de desembre del 2021.