ARANTXA SEGURADO, directora d'Hostelco "Petites empreses que estan innovant i que estan portant nous produectes en el sector, bàsicament tecnològics. Tota la impressió 3D en l'àmbit de la restauració."

Més de 2.500 compradors del sector de la restauració de tot el món es reuneixen al recinte durant aquests quatre dies. Un dels objectius del saló és facilitar el treball en xarxa, obrir noves oportunitats de negoci i fomentar els intercanvis comercials, però també demostrar a professionals i visitants que la tecnologia més avançada ja és una realitat a la cuina. El més destacat entre els 560 expositors, la maquinària d’alt rendiment respectuosa amb el medi ambient. És el cas, per exemple, d’un rentavaixelles que no emet vapor i que estalvia el 50 % d’energia o d’una fregidora que no necessita sortida de fums, no barreja gustos i, per tant, permet fregir dos aliments al mateix temps.

A banda d’equipament eficient i sostenible, Hostelco 2016 mostra com l’hoteleria també incorpora progressivament grans innovacions que altres sectors ja gaudeixen: impressores 3D capaces de crear diferents plats (des dels més habituals com pizzes, pasta o hamburgueses, fins a sofisticades receptes gurmet); cafeteres que incorporen sistemes IOT (la internet de les coses), màquines expenedores que contenen productes frescos i saludables… I, per descomptat, la realitat augmentada. De fet, el saló es pot visitar virtualment gràcies a Pangea Reality, una empresa catalana pionera en projectes de realitat augmentada a Espanya que, a través d’unes ulleres Oculus Rift, transporta els assistents a una ciutat futurista en què veuran totes les novetats del sector. Guanya terreny, també, la filosofia d’elaborar productes amb materials ecològics i reciclats, com ara estovalles o rodals fets amb cel·lulosa o suro.

Exposar els avenços en l’equipament de cuina no és, però, l’única missió d’Hostelco. La cita ofereix programes especials dirigits als més de 2.500 compradors estratègics per consolidar el negoci, dinamitzar el mercat i afavorir el treball en xarxa. Per això compta amb la presència de les principals empreses del sector, el 28 % internacionals procedents sobretot del Regne Unit, Alemanya, França, Itàlia, Benelux (Bèlgica, Països Baixos i Luxemburg), Turquia i Portugal. Igual que el Fòrum Gastronòmic, aquesta 18a edició del saló gira al voltant de la pastisseria, la gelateria i el forn. S’hi organitzen activitats relacionades que se centren en la producció artesana d’aquests aliments.

La indústria espanyola d’equipament per a hoteleria, en alça

Segons dades obtingudes de l’estudi econòmic que elabora anualment la Federació Espanyola d’Associacions de Fabricants de Maquinària per a Hostaleria, Col·lectivitats i Indústries Afins (FELAC), la facturació global estimada de les 130 empreses integrades dins d’aquest col·lectiu va superar, al 2015, els 1.424 milions d’euros, un 11 % que el 2014. El conjunt de vendes nacionals també es van incrementar en un 10 % i les exportacions, un 13 %.