Vendre sabates un diumenge al matí s'està convertint en un costum massa habitual per a botiguers com la Cèlia. Creu que amb dos diumenges de rebaixes oberts i amb la campanya de Nadal n'hi hauria prou per cobrir la demanda de compradors. CÈLIA CANYES, encarregada d'una botiga "Si s'obren els comerços, som a Portal de l'Àngel, que és al rovell de l'ou, i com obligats, però és innecessari, jo crec que és innecessari. De dilluns a dissabte de 10 del matí a 9 i mitja n'hi ha suficient per anar a comprar." En canvi alguns clients aprofiten i agraeixen aquests festius i diumenges comercials. "Para mi genial, si no tengo tiempo de venir en otro momento, pues vengo ahora y ya está." BIBIANA MARTÍN, firaire "Quan està tancat se sorprenen que estigui tancat, quan està obert es nota més gent, més compra i més ambient." La iniciativa comercial d'obrir cinc diumenges als barris més turístics tampoc no convenç alguns dels que estan de visita a la ciutat, i que són el públic objectiu d'aquesta campanya. "El domingo realmente está para descansar, parece broma pero es verdad. Un domingo, realmente uno cuando viene lo que quiere es visitar la ciudad, no irse de compras." Mentre a Passeig de Gràcia i Portal de l'Àngel més del 90 per cent de les botigues han obert, a la Rambla Catalunya i a carrers adjacents el seguiment ha estat més irregular i s'alternaven persianes abaixades amb botigues obertes. Segons dades de Barcelona Comerç, fora del centre, a barris com Gràcia, Sant Antoni o Sagrada Família les botiguen han estat tancades. Els comerços tornaran a obrir els diumenges de desembre coincidint amb la campanya de Nadal.

Com ja és habitual en aquests diumenges de botigues obertes, la imatge és ben diferent al centre de la ciutat i als eixos comercials més allunyats. Els grans centres comercials i franquícies de grans marques situades als carrers del Gòtic, l’Eixample o el Raval aixequen la persiana i fan un bon diumenge gràcies, en part, a les compres dels turistes que hi passegen. Per exemple, una de les vies on s’han vist més comerços oberts és el passeig de Gràcia, sovint concorregut per turistes d’alt poder adquisitiu. També han obert de forma generalitzada els establiments del carrer de Pelai i de l’avinguda del Portal de l’Àngel. En canvi, a la Rambla de Catalunya i els carrers adjacents, el seguiment ha estat més irregular.

Hi ha altres barris turístics fora del centre on els comerciants també estan autoritzats a obrir aquests diumenges, però cada cop són més els que renuncien a aixecar la persiana. Des de la Fundació Barcelona Comerç diuen que les vendes ni tan sols arriben a cobrir les despeses que els comportaria. De fet, eixos comercials com Sant Antoni, Gràcia, Sagrada Família o l’Eixample, ha tancat el dia amb un balanç de zero botigues obertes.

Això és el que va passar diumenge passat i també els tres diumenges de maig inclosos en aquest calendari, acordat al febrer d’aquest any per substituir la temporada d’estiu que s’havia fet els dos anys anteriors, que tampoc no va funcionar com s’esperava.

Tanmateix, des de l’Associació Barcelona Oberta, que representa els principals eixos comercials del centre, continuen reclamant l’ampliació del calendari per obrir més diumenges i poder captar demanda en períodes de menys consum. El president de l’entitat, Gabriel Jené, considera que cal publicitar l’obertura en aquests dies perquè tingui èxit. Per això, des de l’entitat impulsen la campanya “Barcelona Shopping Days”.

L’obertura de comerços en diumenge, però, representa una marató per als treballadors. Unes dependentes han explicat a BTV que han treballat 15 dies seguits. El pròxim festiu d’obertura comercial serà el diumenge 1 de novembre. Un mes després, arrencarà la campanya de Nadal, amb 20 dies consecutius de comerços oberts.

Acabada la temporada de diumenges oberts, Ajuntament i comerciants avaluaran l’experiència i caldrà veure si, de cara a l’any que ve, es manté el mateix calendari.