Les restriccions que afecten el sector de la restauració des de l’inici de la pandèmia han obligat molts bars i restaurants a reinventar-se. Durant els últims mesos els serveis de menjar per emportar i a domicili s’han convertit en la principal font d’ingressos per a molts establiments. De fet, aquest model de negoci ha permès que el 80 % dels restaurants de la ciutat s’hagin pogut mantenir oberts en temps de pandèmia.

Servir menjar fora de l’establiment, però, suposa canvis importants en els negocis. Ara, tant els que ja ho han incorporat, com els que s’ho estan plantejant tenen una guia per ajudar-los a implentar el “delivery” i el “take away”. La guia l’han publicada conjuntament l’Ajuntament de Barcelona i el Barcelona Centre de Disseny. El document inclou els punts clau per implementar aquests serveis amb èxit. “Ha de ser una oferta competitiva, de qualitat i sostenible”, comenta Montserrat Ballarín, regidora de Comerç.

Adaptar l’oferta gastronòmica de l’establiment

La guia recull que una de les claus principals per implentar els serveis a domicili i per emportar és adaptar l’oferta del restaurant si els productes que ofereix no poden arribar a les casa en condicions òptimes. El més important, segons el document, és que l’experiència gastronòmica de l’establiment continuï sent positiva per als clients.

També és molt important com s’envasa i els recipients que s’utilitzen per al menjar. La guia aposta per tenir cura del disseny, amb un desempaquetat especial (“unboxing”), i que els materials que siguin reciclables, reutilitzables i compostables. També és important comunicar aquesta aposta a la clientela.

Envasos reutilitzables

Una de les propostes que recull la guia és la de l’empresa barcelonina Bûmerang, que a través d’una aplicació mòbil permet a bars i restaurants oferir menjar a domicili i per emportar en envasos retornables. No té cap cost addicional per al client i el retorn es pot fer a qualsevol dels establiments adherits a la plataforma.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és reduir els envasos d’un sol ús, siguin del material que siguin. “Si aquest envàs després d’un sol us acaba a la brossa és un residu que s’ha de tractar, que té uns costos i que els paguem entre tots i això cal evitar-ho“, explica Oriol Segarra, fundador de l’empresa.

Redistribuir l’espai de l’establiment

Una altra de les recomanacions de la guia és que els establiments redistribueixin l’espai i estableixin, si es pot, diferents accessos segons el servei que el client busca (consumir a l’interior o per emportar-s’ho). També cal tenir una bona estratègia de comunicació, que vagi més enllà de l’experiència gastronòmica, que destaqui la història de l’establiment i obri les instal·lacions als clients per generar confiança i lleialtat.

El repte dels restaurants centenaris barcelonins per sobreviure a la pandèmia