(ACN) Aquesta setmana fa tot just un any de la invasió russa a Ucraïna. Una guerra que ha provocat una escalada constant de la inflació, però també canvis en els hàbits dels consumidors. Els experts confirmen que l’encariment de productes ha obligat a buscar fórmules per reduir despeses. Consumir més marca blanca, compartir cotxe o comprar roba de segona mà han estat algunes de les solucions. Les associacions de consumidors, però, denuncien pràctiques deslleials d’alguns fabricants.

Auge de les marques blanques i un consumidor més infidel

El cistell de consum, és a dir, el conjunt de productes bàsics de la compra habitual d’una llar, és una de les coses que més s’ha disparat de preu durant l’últim any. Segons una anàlisi de l’associació de consumidors Facua, un de cada quatre aliments s’ha encarit més d’un 30 % en un any. En la mateixa línia, un altre estudi de l’associació de fabricants i distribuïdors Aecoc indica que els consumidors es fixen més en els preus i promocions, i gairebé nou de cada 10 admet haver canviat marques habituals per d’altres de més barates. Un efecte d’això és l’auge de les marques blanques.

El consumidor és ara un caçador d’oportunitats”
Rosario Pedrosa, gerent d’Estratègia i Màrqueting d’Aecoc

La “reduflació”, menys producte al mateix preu

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) assegura que l’encariment dels aliments ha provocat pràctiques “deslleials” i “opaques” dels fabricants per evitar apujar el preu dels aliments. L’associació ha presentat una denúncia contra sis empreses de productes envasats que oferien menys quantitat cobrant el mateix preu. Aquest fenomen és coneix per “reduflació”.

L’exemple típic és el de la bossa de patates, que abans era plena i ara la meitat és aire”
Esther Lorente, portaveu de l’OCU a Catalunya

L’organització també alerta que la reduflació és una pràctica que s’està estandarditzant i que no només es dona en aliments, sinó que també l’han detectada en productes d’higiene personal o neteja.

El cotxe compartit guanya adeptes

A banda dels aliments, els carburants també s’han disparat de preu. Per reduir despeses, alguns usuaris han optat pel transport públic, que té les tarifes congelades i títols bonificats, o per compartir cotxe amb aplicacions.

És el cas de l’Eva, de Palafrugell, que cada setmana va dos o tres cops a Barcelona per feina. Ara fa mig any que fa servir BlaBlaCar i assegura que estalvia fins a 300 euros al mes. De mitjana, porta entre dues i tres persones per viatge i li paguen 11 euros per trajecte (dos dels quals se’ls queda l’aplicació). “Per a mi no és cap negoci, però sí que m’ajuda a pagar el combustible, deixant de banda tota la resta de despeses associades al cotxe”, explica.

L’Eva, al volant, comparteix el cotxe a través d’una aplicació mòbil

Les dades de la plataforma ho confirmen, perquè el 2022 l’ús va augmentar en un 80 % respecte a l’any anterior. De fet, ja tenen 800.000 usuaris, o el que és el mateix, gairebé un de cada 10 catalans va fer servir BlaBlaCar l’any passat.

Més demanda de roba de segona mà

Un altre sector que té més demanda són les botigues de roba de segona mà. Segons la fundació Humana, el consum ha crescut un 25 % i el 2022 va superar el milió de clients en un exercici. “La reutilització implica un estalvi de recursos tant energètic com econòmic i cada cop són més col·lectius, principalment els joves, els que opten per la roba de segona mà” afirma en Carles Montes, portaveu d’Humana.