Després que fa uns dies es fes viral a la xarxa X l’estafa d’un serraller que va cobrar 1.700 euros per canviar un pany a la mare de l’actor Enric Cambray, el Gremi de Serrallers vol donar recomanacions als usuaris per evitar situacions com aquesta: buscar serrallers del gremi i no contractar mai el servei dels que s’anuncien als portals i al carrer. N’ha parlat Jesús González, president del Gremi de Serrallers, en una taula a ‘betevé directe‘, juntament amb Marta Rovira, subdirectora d’atenció i informació de l’Agència Catalana de Consum.
Arbitratges per evitar males praxis
Jesús González, president del Gremi de Serrallers, explica que un dels errors en què cauen molts usuaris davant la necessitat de contractar el servei d’un serraller, és buscar-lo a Google. Segons explica González, moltes de les persones que cobren preus abusius, estan ben posicionades al cercador, “i d’aquí venen les estafes”. Per això aconsella cercar directament el Gremi de Serrallers al buscador, ja que són professionals que “estan sotmesos a arbitratges” per garantir les bones pràctiques, i, si hi ha qualsevol problema, se soluciona des del gremi.
Una altra de les informacions útils a tenir en compte, segons explica el mateix González, és que els serrallers del gremi tenen prohibit anunciar-se amb etiquetes i cartells, dels quals sovint provenen les estafes. I també recorda que, abans d’efectuar la feina, qualsevol professional ha de presentar un pressupost.
La tarifa normalment no passa dels 130 euros
Tot i que la llei de comerç no permet tenir preus estipulats, el Gremi de Serrallers va fer una enquesta entre els associats per conèixer les tarifes habituals pel canvi d’un pany, i d’aquesta manera ajudar a detectar quan es tracta d’un preu abusiu. Segons els resultats, en horari laborable i diürn, la feina del serraller es cobra entre 60 i 70 euros més IVA. Pel que fa als preus en horari nocturn o festius, s’enfilen com a màxim fins als 110 i 130 euros més IVA.
“No ens poden cobrar per urgència ni immediatesa”
Marta Rovira, subdirectora d’atenció i informació de l’Agència Catalana de Consum, també s’ha sumat a les recomanacions. Una de les informacions que cal conèixer és que només et poden cobrar la tarifa més alta si treballen en un dia festiu o si fan la feina en horari nocturn i, a més, si es dona el cas que és festiu i de nit, no et poden cobrar per totes dues coses. Per tant, no et poden cobrar un plus “per urgència o immediatesa”.
Un altre dels consells de l’Agència Catalana de Consum és demanar sempre per avançat i per escrit les condicions del que estem contractant i, sobretot, “llegir bé els contractes i no precipitar-se”. Tampoc no s’han de donar mai dades personals ni bancàries i cal recordar que els consumidors tenen dret a desdir-se d’una compra o contracte fins a 30 dies després i 14 dies en el cas de compres per internet.