Milers de rams de lliris roses batejats com a Pink Mood i milers de vibradors i succionadors de clítoris anomenats Lucas i Mambo han ajudat a situar les empreses emergents Colvin i Platanomelón entre les 10 primeres de la llista de “start-ups” espanyoles amb més projecció el 2021, segons la plataforma LinkedIn. La seva facturació va créixer un 200 % l’any 2020 gràcies a la pandèmia, van generar nombroses ofertes de treball i van despertar l’interès d’inversos que han confiat en el seu potencial. Totes dues “start-ups” han transformat el sector. Gràcies al comerç electrònic, han aconseguit trencar l'”status quo” i han apostat per una manera directa, desenfadada i engrescadora d’apropar-se al seu públic: gent jove sense complexos que vol passar-s’ho bé i generar moments de felicitat.

Vibracions que esfondren tabús

La seu de Platanomelón s’ubica al clúster d’empreses emergents del Palau de Mar. Transmet bona energia. Parets blanques amb alguns lemes ocurrents, entre els quals “Hi ha vibracions que enderroquen tabús”. Criden l’atenció els colors llampants de les joguines sexuals que tenen sobre les taules. Groc, turquesa, rosa xiclet amb incrustacions de pedreria brillant… “que no fa vergonya tenir a la tauleta de nit”, explica Anna Boldú, CEO i cofundadora de Platanomelón. Una de les seves estrelles és el succionador de clítoris, un aparell que el setembre del 2019 va ser tot un boom i que va disparar les vendes durant la pandèmia. Les d’aquesta “start-up” barcelonina van créixer entre un 200 i un 300 % durant el confinament, segons afirma Boldú. Aquest fet s’explica “per la tracció que va suposar el comerç electrònic quan la gent no podia sortir al carrer” i “per la necessitat de distreure’s. La sexualitat és salut i la gent va voler provar coses noves”.

joguina eròtica platanomelón

Naturalitzar la sexualitat

Aquesta empresa creada el 2014 va néixer amb la voluntat “de donar un producte que responia a un perfil natural, saludable, blanc i agradable del sexe, l’oposat al que hi havia en aquell moment”, afirma Boldú. “Quan vam començar, l’educació sexual era o bé la pornografia o bé un metge assegut darrere una taula que no generava cap tipus d’empatia“. Malgrat no focalitzar-se en la dona, el seu perfil d’usuaris és bàsicament femení, un 70 %. “La resta són homes que compren per a la seva parella”, afirma Anna Boldú. Per això, més enllà de la venda de joguines sexuals, volen crear una comunitat inclusiva a través d’una plataforma que genera continguts que, actualment, té més de tres milions de seguidors i que està supervisada per sexòlogues i ginecòlegs. La seva intenció és ser un referent per a aquells qui busquen informació sobre educació sexual. “Estem començant a veure que hi ha homes que demanen proactivament un accés a l’educació sexual molt més ampli del que han tingut fins ara, potser estem davant una segona revolució sexual”, diu Boldú.

Colvin trenca el monopoli de la flor

El 70 % de flors que es venen al món, independentment d’on neixen, passen pels Països Baixos i després es distribueixen a altres països i arriben a les floristeries”, explica Aina Salvadó, responsable de Comunicació de Colvin. Aquesta empresa barcelonina creada per tres joves catalans a finals del 2016 va decidir trencar amb aquesta cadena de subministrament, gairebé un monopoli, i vendre directament, a cop de clic, les flors que importen directament dels agricultors. Cinc anys després, el somni ha superat de llarg les expectatives. La prova és el gran centre logístic que la companyia té als afores de Gavà, on poden tenir, de forma puntual, “entre 30.000 i 40.000 flors diàriament“. No s’hi estan gaire temps. Aquí es reben dos o tres cops per setmana provinents de més de 100 agricultors d’arreu del món, es preparen els rams segons models predissenyats, s’empaqueten i surten a qualsevol punt d’Espanya i Portugal. “Milers i milers cada dia”, diu Aina Salvadó.

La pandèmia va disparar les vendes, i el seu creixement “es va arribar a multiplicar per cinc”, afirma Salvadó. Es van beneficiar de la compra massiva en línia de la ciutadania i el fet que en passar tantes hores dins de casa la gent va voler apropar la natura al seu pis.

treballadora Colvin fent ram de flors

Barcelona, bressol d’empreses emergents

Els fundadors de Colvin no arriben a la trentena. La plantilla està formada majoritàriament per gent molt jove, una de les característiques de les empreses emergents. “És gent amb una mentalitat fresca, amb idees noves, que assumeix el risc, és una cosa que enganxa”, diu Aina Salvadó. També afirma que estan “orgullosos” d’estar a Barcelona, una ciutat amb una “mirada creativa”, oberta a “noves maneres de fer el mateix”, una ciutat que “atreu el talent de tot el món”. Aquesta opinió la comparteix la cofundadora i CEO de Platanomelón: “Barcelona s’ha anat afermant els últims anys com un espai d’innovació, ‘start-ups’ i creativitat”.

Una prova és la llista publicada pel portal LinkedIn. Set empreses barcelonines estan entre les més prometedores de l’estat el 2021, una llista encapçalada per la companyia alimentària de carn vegetal Heura Foods i en què també figuren la companyia de carregadors per a vehicles elèctrics Wallbox, la de flors i plantes Colvin, l’empresa d’ortodòncia invisible Impress, la de joguines eròtiques Platanomelón, la “start-up” de recursos humans Factorial HR i la de viatges per a empreses Travel Perk.