La companyia de Mark Zuckerberg ha escollit un dels edificis més icònics de la ciutat, la Torre Glòries, per expandir-se a Barcelona. Facebook arriba a la ciutat per engegar un projecte que filtrarà les “fake news” o notícies falses de la xarxa social i esborrarà els continguts nocius per als usuaris. L’empresa ha externalitzat el servei a través de la companyia CCC,que ja està seleccionant 500 treballadors per posar en marxa aquesta branca de la multinacional nord-americana.

Un dels elements més emblemàtics de la silueta urbana de la ciutat, la Torre Glòries (anteriorment Torre Agbar) té nou inquilí. Facebook, a través de la companyia CCC, ha llogat vuit plantes de l’immoble per posar en marxa un gran centre per detectar notícies falses a la xarxa. Actualment s’està fent la selecció de personal per contractar mig miler de treballadors que formin part d’aquest servei, que vigilarà els continguts de la xarxa.

La Torre Glòries, buida des del 2015

La Torre Agbar va acollir les oficines d’Aigües de Barcelona fins al 2015, quan van traslladar-se a la Zona Franca. L’aleshores propietari, Emin Capital, volia ubicar-hi un hotel de luxe, però després d’estira-i-arronses per la llicència municipal l’empresa va llançar la tovallola i va vendre la Torre Glòries a Merlin Propierties, el propietari actual, que ja va anunciar que hi faria oficines.

A principis d’aquest 2018, després que se sabés que Barcelona no acolliria l’Agència Europea de Medicaments (EMA)—que havia d’ubicar-se a la Torre Glòries—, el propietari va començar a buscar llogaters per a les 34 plantes de l’edifici i ja preveia tenir-ne algun abans de l’estiu del 2018.

Satisfacció del teixit empresarial del 22@ 

La notícia ha estat molt ben rebuda per 22@Network BCN, l’associació que aglutina les principals empreses del districte. El seu director executiu, Antonio Oliva assegura que l’aterratge de Facebook a la Torre Glòries “constata el focus d’atracció del 22@ a l’hora de captar talent a nivell internacional i que això posiciona la ciutat i el districte”. Oliva afegeix que la presència de l’empresa de Zuckerberg beneficiarà la resta d’empreses instal·lades a la zona, alhora que contribuirà a diversificar el talent digital ubicat al 22@ aprofundint en la ramificació de les xarxes socials.

Una estratègia per millorar la imatge de Facebook

Algunes veus atribueixen el moviment, en part, a la necessitat del gegant blau de mantenir la fidelitat dels usuaris després de diverses polèmiques en les quals s’ha vist immers. Rebombori per notícies falses i també per la falta de privacitat. De fet, un dels últims escàndols ha portat al fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, davant del congrés dels EEUU per demanar explicacions després que sortís a la llum que l’empresa Cambridge Analytica va utilizar il·legalment les dades de 87 milions d’usuaris durant les últimes eleccions nord-americanes. Malgrat tot, el professor d’audiovisuals a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), Josep Maria Ganyet, assegura que els inscrits a la xarxa social pràcticament no han baixat.

Les ‘fake news’, un obstacle del sistema democràtic

Les notícies falses que corren per les xarxes socials són informacions prefabricades, és a dir, s’han creat i compartit amb la intencionalitat de desinformar i manipular la societat. En aquest sentit, Ferran Lalueza, professor de comunicació de la UOC, assegura que les anomenades ‘fake news’ són un obstacle del sistema democràtic. Al programa ‘bàsics’ de betevé, el també expert en xarxes socials ha explicat que aquest tipus d’informacions manipulades es difonen més ràpidament a les xarxes com més falses siguin.