IGNASI CAPELLÀ, responsable de comunicació de BROOMX "Hem arribat al nostre hotel, m'han donat una aplicació del mòbil on puc controlar els llums, l'àudio de l'habitació. Tinc diverses opcions. Si tinc una estona lliure i vull veure vídeos de YouTube al 360, vídeos que ja existeixen, ho puc fer. Si vull jugar a jocs que jugava quan era petit, puc jugar al Pacman. Trobar-te dins del joc. També es poden viure experiències 4D totalment immersives. Fer un viatge al fons de l'oceà amb el llit movent-se al ritme de les onades. I d'¡una experiència tranquil·la relaxada com pot ser estar al fons del mar es pot passar a viure un terratrèmol en primera persona." IVÁN ÁLVAREZ LEÓN professor de CETT-UB "Os voy a enseñar una pequeña prueba de como podemos tener datos emocionales a través del diseño. Le ponemos un casco en la cabeza con una cámara grabándole las expresiones faciales mientras hace una experiencia real an la habitación. Le solemos dar unos siete minutos. El sujeto o cliente real termina el tour en la habitación, pasamos los vídeos a un software que nosotros utilizamos. Empieza a reconocer los micromovimientos faciales que tiene cada sujeto para identificar las emociones que nos ha establecido aquella habitación. Y a partir de aqueí empieza a avaluar para llegar a conclusiones de si eran más importantes las visuales, el diseño, y ver por ejemplo cuál genera mayor valor añadido en la indústria turística." JOSÉ ANTONIO PÉREZ-ARANDA director de l'Smart Tourism Congress Barcelona CETT-UB "La principal conclusió és que el turisme intel·ligent és sostenible, responsable. accessible. Un turisme que pretén aconseguir una gran experiència pel client, única, diferencial, impactant, que faci que els negocis també siguin sostenibles (...) Estava previst fer-lo cada dos anys però davant d'aquest èxit que hem tingut estem pensant seriosament si l'any que ve repetim la iniciativa, perquè una funció molt importan de la universitat i del CETT-UB és participar i ajudar al sector turístic i a la societat a ser més intel·ligent i si aquestes iniciatives permeten crear coneixement i comparti-lo en benefici d'un turisme millor, doncs endavant."

Això s’aconsegueix amb un projector instal·lat a l’habitació que es controla des del telèfon mòbil. Quan el visitant decideix activar-lo, pot escollir quines imatges, ambient o vivències vol que inundin les seves parets. I tot plegat, amb sons de gran realisme que es poden controlar també des de la mateixa aplicació. Fins i tot el llit es mou al ritme de les onades del mar o, si és el cas, de la intensitat del terratrèmol.

El turisme intel·ligent sembla no tenir límits. I així ha quedat clar al I Smart Tourism Congress Barcelona CETT. Una trobada que fins aquest divendres ha aplegat a Barcelona un centenar d’acadèmics i uns 250 professionals. Els organitzadors, de fet, qualifiquen aquesta primera edició d’èxit i, si bé la idea era que fos un congrés bianual, ara es plantegen fer-lo cada any. Això segons el director de l’esdeveniment, José Antonio Pérez-Aranda, que apunta que “la principal conclusió és que el turisme intel·ligent és sostenible, responsable i accessible. Un turisme que pretén aconseguir una gran experiència pel client, única, diferencial, impactant, que faci que els negocis també siguin sostenibles”.

I per saber si l’experiència agrada a la clientela, s’estan acabant de crear sistemes per analitzar-ho des d’un punt de vista científic. Un dels enginys que s’han presentat en el congrés, per exemple, és un casc que porta una càmera incorporada i que pretén enregistrar tots els gestos que fa el turista quan passeja per l’hotel o entra a la seva habitació. Una manera de veure que agrada, i que no agrada, o que sorprèn i que decep. Mecanismes, la majoria, que encara estan en proves, però que d’aquí a pocs anys seran fàcils de trobar en diverses cadenes hoteleres.