Des de dimarts, el vaixell de càrrega Ever Given, de la naviliera Ever Green, bloqueja el canal de Suez en haver quedat embarrancat al quilòmetre 151 d’aquesta gran infraestructura marítima. I el Port de Barcelona en patirà aviat les conseqüències, especialment d’aquí a 15 dies, quan hi comencin a arribar de cop tots els vaixells que han quedat atrapats.

L’Ever Given travessat al canal de Suez

La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha explicat a betevé que dimecres el Comitè de Seguiment del Port ja es va posar en contacte amb els estibadors, les navilieres i les terminals per organitzar la logística. Amb els estibadors és molt possible que s’hagin d’organitzar torns nocturns per mirar de descongestionar l’arribada dels contenidors de la importació i preparar tots aquells per a l’exportació.

Moviment de contenidors al Port de Barcelona

En aquest sentit, també preocupa la possible falta de contenidors. La directora del port explica que els contenidors que arriben de la importació s’utilitzen després per a l’exportació. Per tant, es reaprofiten. Si la situació es desborda és probable, doncs, que no hi hagi prou contenidors buits per assegurar l’operativa. També serà clau el funcionament dels camions i els trens del port per poder donar sortida a aquest excés de moviment.

El transport de contenidors amb tren serà clau

També es preveu una forta situació d’estrès per a les terminals perquè hauran de gestionar a les zones de fondeig la cua de vaixells de càrrega que es pugui formar davant del port.

12 dies més de ruta

La directora del port també calcula que si finalment les navilieres que tenen vaixells bloquejats al canal de Suez decideixen girar cua i passar pel cap de Bona Esperança, a l’Àfrica, això afegirà entre 10 i 12 dies de navegació. Si bé està previst que l’Ever Given pugui facilitar el pas d’aquí a uns tres dies, hi ha algunes informacions que fan sospitar que la situació es podria allargar. Segons Conesa un vaixell bessó de l’Ever Given i que pertany a la mateixa naviliera ja va camí de Bona Esperança i per tant, tot i afegir aquest 12 dies de navegació, es decanta per la ruta africana.

Afectació en el dia a dia

El Port de Barcelona, tant pel que fa a les importacions com a les exportacions, depèn en gran mesura d’aquesta ruta asiàtica que proporciona el canal de Suez.

La directora del port explica que de les 63 milions de tones de mercaderies que gestionen a l’any, un 54 % són exportacions i d’aquestes més d’un 40 % utilitzen el canal de Suez. La situació encara és més preocupant pel que fa a les importacions: un 70 % passen per la ruta asiàtica, especialment les que provenen d’Indonèsia.

Conesa preveu que, a banda de la pujada del petroli, les afectacions principals del bloqueig del canal estaran relacionades amb el món del tèxtil, que depèn especialment de l’arribada de les mercaderies del continent asiàtic. Una altra derivada del bloqueig del canal de Suez la veurem en el fet que alguns consumidors rebran les comandes amb més retard del que estava previst i el mateix passarà amb les peces que han de rebre algunes empreses.

Aquest canal artificial és la ruta comercial més utilitzada entre Àsia i Europa i evita als vaixells haver de baixar pel cap de Bona Esperança, a l’Àfrica, amb la qual cosa ofereix un estalvi total de set dies de navegació.