El petit comerç ha estat un dels sectors més afectats per la crisi econòmica provocada pel coronavirus. La caiguda del turisme i el canvi de dinàmiques que ha provocat el teletreball han obligat a nombroses botigues a abaixar la persiana per sempre més. Els tancaments han impactat en zones de Ciutat Vella com el barri Gòtic, però també en barris amb un comerç de proximitat molt arrelat, com la Vila de Gràcia.

Amb l’objectiu de potenciar i reactivar el petit comerç, l’Ajuntament ha impulsat la iniciativa “Dissenyem comerç”, que uneix joves creatius i botiguers. La regidora de comerç, Montse Ballarín, ha explicat que el projecte uneix el potencial que té Barcelona com a indústria creativa i la fortalesa econòmica dels eixos comercials. L’objectiu, explica Ballarín, és que els joves creadors col·laborin amb els botiguers per redefinir i millorar aspectes com la comunicació, la digitalització, l’accessibilitat o la relació amb l’entorn per aconseguir un «comerç més competitiu que pugui oferir un millor servei als veïns i surti de la crisi».

Iniciativa "Dissenyem comerç"

“Estem entre fils i necessitem l’afluència de gent”

La prova pilot de la iniciativa ha posat en contacte joves de l’escola de disseny Elisava i comerciants de l’Eix Comercial Sants – les Corts. Reyes de la Corte, vicepresidenta de l’Eix Comercial Sants – les Corts ha reivindicat que les botigues de proximitat han pogut demostrar, en plena pandèmia, que són un entorn segur, però ha assenyalat que estan en un “moment molt delicat: estem entre fils i necessitem l’afluència de gent”. Segons Corte, el carrer de Galileu ha estat una de les vies de l’eix més afectades, i ja hi ha comerços que han hagut de tancar. Per això valora positivament el projecte de redisseny dels comerços i atracció de nous públics que fan conjuntament amb els joves creador.

"Dissenyem comerç"

L’estudiant Elisabet Sau explica que primer han investigat quines són les necessitats de les botigues, després han esbrinat què valoren i agraeixen els usuaris i veïns que compren al comerç de barri i, amb aquesta informació, definiran una intervenció per impulsar el comerç. Segons Sau, la frase que més repeteixen els compradors és que “sense comerços no hi ha vida al carrer i, sense vida, es perd el valor de viure en un barri com Sants o qualsevol altre de Barcelona”.