La 37a edició de la Copa Amèrica de vela ha suposat un retorn econòmic positiu de 1.034 milions d’euros per a Barcelona i Catalunya. La xifra és el resultat d’un estudi elaborat per la Universitat de Barcelona (UB), encarregat per la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN), que s’ha fet públic aquest dimarts. “És enormement satisfactori veure que l’America’s Cup ha fet una contribució econòmica tan significativament positiva al PIB de Barcelona i Catalunya”, ha manifestat Grant Dalton, CEO d’America’s Cup Event. L’estudi també estima que l’esdeveniment va crear 12.872 llocs de treball i va generar 208,5 milions d’euros en ingressos fiscals.
Tot i aquestes xifres, l’impacte queda per sota dels 1.200 milions d’euros que s’havien previst inicialment, i també de la percepció que van tenir els comerços i restaurants de l’entorn.
L’edició més vista de la història: 954 milions de teleespectadors
L’impacte visual de Barcelona al món també presenta xifres faraòniques. De fet, l’estudi conclou que aquesta edició de la Copa Amèrica de vela ha estat la més vista de la història, amb una audiència total de 954 milions de teleespectadors i un creixement del 37 % en l’audiència dedicada. L’exposició de Barcelona al món es resumeix en 11.182 hores de retransmissions i 43.186 hores d’exposició global de marca. Això equival, segons dades de Nielsen, a un valor brut total d’exposició de marca de 1.367 milions d’euros. “La 37 edició de l’America’s Cup sempre serà recordada com una de les millors fins ara”, assegura Dalton.

1,8 milions de visites en 59 dies de competició
Pel que fa als visitants de la competició, es van compatibilitzar 1,8 milions de visites al llarg dels 59 dies que va durar l’esdeveniment als diferents espais d’accés gratuït. Això inclou els 460.819 assistents que van venir específicament a Barcelona per presenciar-lo. La xifra total de visitants, però, queda lluny dels 2,3 milions que s’havien estimat inicialment.
Crítiques a estudis anteriors
El nou estudi de la UB revisa a la baixa un informe anterior, fet per la UPF en base a dades oficials de l’organització, que va presentar el març del 2023 l’aleshores conseller d’Empresa i Treball Roger Torrent. Les xifres donades van ser qüestionades a l’inici de la competició per una investigació periodística. Precisament la plataforma No a la Copa Amèrica les va utilitzar com argument per demanar una auditoria de la Sindicatura de Comptes.
De la seva banda, en aquell moment l’organització de l’esdeveniment va respondre que calia esperar al final de la Copa Amèrica per tenir totes les dades i valorar-ne l’impacte.
