Escolta aquesta notícia

L’estació de la Sagrera serà especial per moltes coses. Quan estigui enllestida, no només serà una estació d’estacions, la més gran de tot l’estat espanyol, amb rodalies, alta velocitat, metro i bus. Quan s’acabi serà també un punt neuràlgic de gestió dels trens d’alta velocitat. I això, que pot semblar menor, no és poca cosa perquè ajudarà a descongestionar l’altra gran estació de la ciutat: l’estació de Sants.

I això per què? Perquè també s’hi està fent el que s’anomena Zona de Tractament Tècnic de Trens (ZTTT). És a dir, és el lloc on es farà el manteniment dels trens d’alta velocitat. Per exemple, si arriba un tren que s’ha de netejar, es farà allà; si s’hi ha de reomplir el servei de menjar o càtering, també es farà allà. També s’hi aprofitarà per reomplir els combois amb els articles que es donen a bord (auriculars, mantes) o gestionar la tripulació. Fins i tot, els trens podran “descansar i dormir” en aquest espai.

Menys moviments de tren buits per les vies

D’espais com aquest, n’hi ha més a la ciutat, però la diferència que el fa únic és que es troba a escassos metres de l’estació de viatgers, just a continuació. És important perquè evitarà fer moviments de trens buits. És a dir, que els trens hi entraran i sortiran sense “molestar” la resta de la circulació. Segons Alberto Alcañiz, enginyer de camins i encarregat de construcció d’Adif: “Es millorarà la capacitat ferroviària de l’alta velocitat a Barcelona i no es col·lapsarà Sants”.

Tot plegat, es farà en el que, a simple vista, pot semblar una estació de tren normal. És un espai exclusiu per a treballadors del servei ferroviari i, per això, per exemple, té les andanes més estretes. En total l’espai logístic tindrà 10 vies per fer el manteniment dels combois d’alta velocitat.

Una “ciutat sencera” al pis de sota

Encara falten treballs pendents en aquesta zona tècnica. Operaris instal·len aparells per permetre la ramificació i l’encreuament de vies per fer desviaments. També es fa l’acabament del forjat que fins ara estava afectat pel trànsit ferroviari.

A més, el pis de sota s’està condicionant amb les instal·lacions necessàries per donar suport a aquests treballs logístics. Hi haurà, per exemple, les càmeres frigorífiques per al menjar. “Serà una altra ciutat sencera”, diu Alcañiz.